مطالعه خط نسخ ریحانی با تکیه بر قرآن مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی
این مقاله ضمن تجزیه و تحلیل خط «نسخ ریحانی» با تکیه بر قرآن موجود در مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی به مطالعه عوامل شکل گیری و افول این خط می پردازد. این خط، که در منابع مختلف، به اشتباه با عناوین خط نسخ، محقق، ریحان و ثلث معرفی شده است، همانند خطوط توقیع، رقاع، تعلیق، نستعلیق از ترکیب و تلفیق دو خط مختلف ایجاد شده است. مطالعه این خط در قرآن شیخ صفی نشان می دهد که اساس و پایه کتابت خط ریحان است که با ظرافتی خاص با حروف و عناصر خط نسخ آمیخته شده و «خط نسخ ریحانی» را پدید آورده است. در این مصحف، تقریبا نیمی از حروف الفباء و اعراب و اعجام بر طبق قواعد و اصول خط نسخ نوشته شده و بقیه به «خط ریحانی» هستند. همچنین پدید آمدن خط «نسخ ریحانی» معلول عواملی چندگانه بوده است ازجمله: تصرف و ذوق ورزی کاتبان آشنا با اقلام مختلف، اقتضای تندنویسی و فشرده نویسی قلم ریحان در کتابت قرآن، ایجاد تنوع و زیبایی در کتابت قرآن. دلایل معرفی نشدن و عدم رواج خط نسخ ریحانی را نیز می توان در نیاز به دقت و صرف زمان زیاد در کتابت با این خط و همچنین شباهت بسیار میان خطوط مرسوم آن دوره دانست. همچنین به سبب کم توجهی محققان به ویژگی های خاص و متمایز این خط در مقایسه با دیگر اقلام این خط کمتر به عنوان خطی مستقل مطرح شده است. این تحقیق به روش تحلیلی - توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و رجوع به آثار تصویری صورت گرفته است.
نسخ ریحانی ، کتابت ، نسخ ، ریحان ، قرآن ، شیخ صفی الدین اردبیلی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.