بررسی تاثیر یکپارچگی در بهره وری سازمان های اطلاعاتی (با تاکید بر الگوی تعالی سازمانی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ناهماهنگی در موضوع امنیت و جزیره ای عمل کردن سازمان های اطلاعاتی خسارت های جبران ناپذیری برای نظام دارد. فرماندهی معظم کل قوا(مدظله العالی) در بیانات مکرر خویش جامعه اطلاعاتی را به یکپارچگی فرا خوانده است. همچنین سند تحول راهبردی سازمان های اطلاعاتی نیز به صراحت به یکپارچگی به عنوان قابلیتی حیاتی و سرچشمه همیشگی برای مزیت رقابتی سازمان های اطلاعاتی و مقابله با هدف ها و راهبردهای دشمن اشاره می کند؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف احصاء و اولویت بندی عوامل موثر در یکپارچگی بین دستگاه های اطلاعاتی و افزایش بهره وری بین آنهاست.

روش شناسی 

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش 300 نفر از خبرگان یکی از سازمان های اطلاعاتی بوده که دارای سابقه خدمتی 13 سال به بالا و مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر بودند. نمونه مورد بررسی در فرمول کوکران با اطمینان 95 درصد تعداد 75 نفر تعیین شد و از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. درخصوص روایی پرسش نامه با چند تن از استادان مجرب دانشگاه بحث و تبادل نظر گردید که سرانجام از 51 سوال تخصصی طراحی شده، 27 سوال مورد تایید قرارگرفت. و پرسش نامه توزیع گردید. برای سنجش پایایی پرسش نامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است براساس این روش، با یک مطالعه مقدماتی 11  نفر از افراد جامعه مورد بررسی و با استفاده از نرم افزار آماریspss میزان پایایی سوال های پرسش نامه 918/0 به دست آمد. پرسش نامه به طور تصادفی ساده بین خبرگان توزیع گردید که از 75 عدد پرسش نامه توزیع شده، تعداد 73 عدد بازگردانده شد. علاوه بر توزیع پرسش نامه از روش اسنادی و کتابخانه ای نیز استفاده شده است. در تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از آمار استنباطی و آزمون کولموگروف اسمیرونف برای بررسی نرمال بودن انجام گرفت که منجر به آزمونT تک گروهی شده است. این کار با استفاده از آمار توصیفی و رسم جدول ها توزیع فراوانی و نمودارها به بررسی جمعیت شناختی نمونه آماری پژوهش پرداخته است.

یافته ها و نتیجه گیری

اطلاعات به دست آمده از تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش، حاکی از آن است که در سطح اطمینان95 درصد فرضیه های فرعی پژوهش مورد تائید قرارگرفته است در نتیجه فرضیه اصلی پژوهش نیز مورد تایید قرار گرفت. به عبارتی یکپارچگی در رهبری، تدوین و تصویب تدابیر و سیاست های راهبردی، تدوین  قوانین و مقررات، برنامه ریزی منابع انسانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از سامانه های مشترک، فرهنگ سازمانی، اجرای به موقع دستور سلسله مراتب فرماندهی در بهره وری سازمان های اطلاعاتی موثر است و باعث افزایش آن است

زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p2043962 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!