آموزش سرپرستی در مددکاری اجتماعی گزارش یک فعالیت آموزشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کارورزی روش اساسی برای آشنایی دانشجویان مددکاری اجتماعی با نقش حرفه ای خود می باشد. از این رو انتخاب روش های آموزشی که فرصت تعامل فرد با محیط و کسب تجربه در موقعیت های واقعی را فراهم نماید، ضرورت دارد. هدف از این مقاله گزارش نحوه سرپرستی دانشجوی کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی در کارورزی، سرپرستی مطابق الگوی سرپرستی موقعیتی و نظریه سازنده گرایی ویگوتسکی است که از نگاه سرپرست مستقیم فیلد و دانشجوی کارورزی سرپرستی بیان شده است.

گزارش مورد

به منظور آموزش کارورزی سرپرستی در مددکاری اجتماعی، سرپرست فیلد آموزش را در سه مرحله فعالیت های پیش از عمل آموزش، فعالیت های حین عمل آموزش و فعالیت های پس از عمل آموزش طراحی کرد. در مرحله فعالیت های پیش از عمل، ابتدا گزینش اهداف کلی و تعیین ویژگی های ورودی بر اساس تکنیک تحلیل تکلیف صورت گرفت و سپس سنجش آغازین انجام شد. اهداف تعیین شده و نتایج حاصل از سنجش آغازین مبنای تدوین طرح درس قرار گرفت. فعالیت های حین عمل آموزش به سه مرحله مشاهده ای، مشارکتی و تفویضی تقسیم شد و دانشجو بر اساس موفقیت در سنجش تکوینی هر مرحله، مرحله بعد را آغاز می نمود. مرحله فعالیت های پس از عمل نیز شامل سنجش های تکوینی، خودارزیابی و ارزشیابی نهایی براساس قرارداد اولیه بود. 

بحث و نتیجه گیری

 رویکرد یادگیرنده محور یک رویکرد زیربنایی در آموزش عملی سرپرستی در مددکاری اجتماعی است که دانشجو را در تلفیق هرچه بهتر نظریه در عمل یاری می رساند و امکان آموزش ابعاد مختلف سرپرستی را فراهم می سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2049052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!