بررسی روایی و پایایی مجموعه آزمون های ارزیابی حرکت کودکان-ویرایش دوم در کودکان کم توان ذهنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نقص در عملکرد حرکتی در کودکان کم توان ذهنی رایج است. اندازه گیری عملکرد حرکتی با ویژگی های روان سنجی صحیح برای استفاده بالینی و پژوهش ضرورت دارد. هدف از این تحقیق، تعیین روایی و پایایی مجموعه آزمون های ارزیابی حرکت کودکان ویرایش دوم (MABC-2) برای کودکان 7تا10ساله کم توان ذهنی بود.

روش بررسی

روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. بدین منظور 124 دانش آموز 7تا10ساله کم توان ذهنی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 96-1395 به شیوه نمونه هدفمند دردسترس انتخاب شدند. روایی آزمون MABC-2 به شکل روایی هم زمان با آزمون BOT-2 و پایایی به صورت پایایی همسانی درونی و به شیوه آلفای کرونباخ به دست آمد. برای تحلیل آماری داده ها، نرم افزار SPSS نسخه 19 به کار رفت. سطح معناداری نیز 0٫05 در نظر گرفته شد.

یافته ها

مقدار آلفای کرونباخ کلی 0٫89 محاسبه شد که همبستگی قوی را نشان داد. کمترین و بیشترین مقدار همبستگی اسپیرمن بین هر ماده با نمره کل به ترتیب مربوط به تکلیف پرتاب کیسه لوبیا با 0٫38 و تعادل روی تخته با پای برتر با 0٫79 بود (0٫05>p). ضریب همبستگی اسپیرمن مشخص کرد بین خرده مقیاس چالاکی دستی از آزمون MABC-2 با دو حوزه حرکتی و چهار خرده مقیاس مشترک با آزمون BOT-2 همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد؛ ولی بین خرده مقیاس دریافت و پرتاب از آزمون MABC-2 با هیچ یک از خرده مقیاس های آزمون BOT-2 هیچ گونه همبستگی مثبت و معناداری مشاهده نشد. همچنین خرده مقیاس تعادل از آزمون MABC-2 تنها با خرده مقیاس های سرعت و چالاکی (0٫30r=،0٫024=p)  و تعادل (0٫29r=،0٫027=p) از آزمون BOT-2، دارای همبستگی معناداری بود.

نتیجه گیری

براساس یافته های پژوهش آزمون MABC-2 از روایی و پایایی خوبی برای کودکان کم توان ذهنی برخوردار است؛ ولی بعضی از مواد آن برای این کودکان نیاز به تعدیل دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2056379 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!