جرائم سیاسی از دیدگاه فقهی- حقوقی با نگاهی به قانون جرم سیاسی مصوب 1395 (با تاکید بر جرم بغی)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از جرائمی که همیشه مورد اختلاف میان حقوقدانان در خصوص سیاسی بودن یا نبودن آن است، جرم «بغی» است. با تصویب قانون جرم سیاسی در سال 1395، جرم سیاسی و دامنه جرائم منتسب به آن مشخص شد. در این تحقیق سعی بر آن است تا جرائم سیاسی در فقه اسلامی و حقوق جزائی مورد بررسی قرار گیرد و بررسی شود که جرم بغی جزء جرائم سیاسی محسوب می شود یا خیر؟
روش
روش این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است و بر پایه اسناد و منابع مکتوب و با مطالعه کتابخانه ای (بررسی مقالات گوناگون، اسناد و قوانین موجود، کتب فقهی و حقوقی)، به تبیین «جرائم سیاسی» با تاکید بر جرم بغی از دیدگاه فقهی- حقوقی پرداخته شده است. یافته ها: بررسی های حقوقی نشان داد که جرم «بغی» با توجه به مواد پیش بینی شده توسط قانون گذار در قانون جرم سیاسی مصوب 1395 جزء جرائم سیاسی محسوب نمی شود و قانون گذار در مواد 287 و 288 قانون مجازات اسلامی آن را جزء جرائم حدی در نظر گرفته است و طبق بند 1 ماده 3 قانون جرم سیاسی، جرائم مستوجب حدود، قصاص و دیات جزء جرائم سیاسی محسوب نمی شود، اما برخی دیدگاه های فقهی بر سیاسی بودن جرم «بغی» تاکید دارند. نتیجه گیری: طبق قوانین موجود، جرم «بغی» جزء جرائم سیاسی محسوب نمی شود، اگرچه در فقه در مواردی آن را جزء جرائم سیاسی محسوب می کنند. بر همین اساس، پیشنهاد می شود تا قانون گذار به هنگام تصویب قوانین جزائی به طور کامل جرم «بغی» را تعریف و آن را جزء جرائم سیاسی قلمداد کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2060503 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!