نقش الگوهای تمرینات هوازی بر یادگیری و عملکرد حافظه: یک مقاله مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پژوهش های دهه های اخیر، مداخله تمرینات ورزشی را به عنوان بخش برجسته سبک زندگی در مسیر افزایش عملکرد یادگیری و حافظه افراد نشان می دهند. بااین حال، هنوز سهم اندازه ی شدت کار و شیوه اجرای آن بر عملکرد بافت مغز به روشنی مشخص نیست. هدف این مطالعه، مرور غیرسیستماتیک در سازوکارهای رفتاری و برخی سلولی، با تاکید بر تاثیر تمرینات هوازی بر یادگیری و حافظه گونه های حیوانی و انسانی است.

مواد و روش ها

 روش دسترسی به مقالات علمی بااستفاده از بانک های اطلاعاتی و کاربست کلیدواژه های تمرین هوازی، حافظه و یادگیری انجام گرفت. بازه زمانی جستجوی مقالات، از سال 2019-1999 میلادی است. سپس از 120 مقاله، 107 مورد مطالعه واجد شرایط پیرامون نقش ورزش هوازی بر سیستم عصبی انتخاب شد.

نتایج

براساس این یافته ها، مداخله منظم تمرینات هوازی (زیربیشینه) در گونه های حیوانی رت و انسان اثر معنی داری بر یادگیری و حافظه داشته است؛ برخی پژوهش ها نیز از عدم تاثیر مداخله طولانی مدت تمرین هوازی، در افزایش یادگیری و حافظه حکایت داشت؛ اما همچنان، برآیند مثبت الگوهای تمرینات ورزشی بر نتایج اثرات منفی آن بر حافظه برتری دارد. با این حال برای بررسی نقش پارامترهای اندازه شدت کار، مدت و نوع ورزش بر کارکرد شناختی یادگیری و مطالعه نوروپپتیدهای جدید در بافت مغز به جستجوی علمی بیشتری نیاز هست.

نتیجه گیری

 به نظر می رسد که نقش توان بخشی پروتکل های ورزش هوازی برای افزایش بازده سطح یادگیری با اهمیت باشد. همچنین نقش این عوامل در پیشگیری و درمان احتمالی بیماری های دستگاه اعصاب مرکزی وابسته به حافظه، قابل تامل می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
563 تا 577
لینک کوتاه:
magiran.com/p2060941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!