آیا در زنان چاق و اضافه وزن رابطه مستقلی بین WHR با عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروق وجوددارد؟

چکیده:
سابقه و هدف
شاید در زنان چاق ارتباط توزیع چربی بدن با عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی متفاوت از سایر زنان باشد. هدف این بررسی ارزیابی ارتباط دور کمر به باسن (WHR) با عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی در زنان دارای اضافه وزن و چاق و تعیین نقطه ای از WHR است که در آن شانس داشتن عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی در زنان دارای اضافه وزن و چاق افزایش می یابد.
مواد و روش ها
بدین منظور 2892 زن 78-20 ساله با BMI≥25kg/m2 که در مطالعه قند و لیپید تهران شرکت کرده بودند. وارد این مطالعه شدند. شاخص های تن سنجی اندازه گیری و BMI و WHR محاسبه شدند. فشار خون طبق دستورالعمل استاندارد اندازه گیری شد. افرادی که مقدار فشار خون سیستولیک آنها بزرگتر مساوی 14 و دیاستولیک آنها بزرگتر مساوی 90 میلی متر جیوه بود، به عنوان گروه پر خطر در مورد این دو متغیر در نظر گرفته شدند. شاخص های بیوشیمیایی در حالت ناشتا اندازه گیری شدند. در مورد قند خون افراد با FBS ≥ 110 mg/dl به عنوان گروه پرخطر تعریف شدند. در مورد کلسترول تام، LDL-C و تری گلیسرید سرم مقادیر بزرگتر یا مساوی صدک هفتاد و پنجم NHANES III و در مورد HDL-C مقادیر کمتر از صدک بیست و پنجم NHANES III به عنوان گروه پرخطر تعریف شدند. چارک های WHR محاسبه شد و زنان مورد مطالعه در یکی از گروه های زیر قرار گرفتند: چارک اول ((<0.8، دوم (0.8-<0.84)، چهارم(≥0.9).
یافته ها
زنانی که در چارک چهارم WHR بودند سن، BMI و دور کمر بیشتری را نسبت به چارکهای دیگر دارا بودند. درصد کمتری از زنان باBMI≤35 در چارک اول و درصد بیشتری از آنها در چارک چهارم WHR بودند. با افزایش WHR، روند افزایشی معنی داری در شانس داشتن HDL-C پایین، TG بالا، TC/HDL بالا و قند خون بالا مشاهده شد و تعدیل کردن اثر BMI و اثر همزمان تمام عوامل مخدوش کننده (سن، BMI، تحصیلات و سیگار) نتوانست این روند را از بین ببرد. چنین روندی در مورد شاخصهای دیگر وجود نداشت. هیچکدام از چارک های WHR، شانس داشتن LDL بالا و پرفشاری سیستولیک خون را افزایش نداد اما این شانس در چارک های دوم تا چهارم نسبت به چارک اول برای پرفشاری دیاستولیک خون به ترتیب 1.3 و 1.5 و 1.6 برابر بود. تعدیل اثرBMI، ارتباط چارکهای دوم و سوم WHR با فشار خون دیاستولیک را از بین برد. تعدیل همزمان تمام عوامل مخدوش کننده باعث شد که شانس ابتلا به پرفشاری دیاستولیک خون در هیچکدام از چارک های WHR به حد معنی دار نرسد.
نتیجه گیری و توصیه ها: یافته ها نشان می دهند که در زنان دارای اضافه وزن و چاق نیز مثل سایر زنان شانس داشتن عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی در WHR≥ 0.8 افزایش پیدا می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p206843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!