شناسایی و اولویت بندی شاخص های موثر بر ایجاد فرصت های کارآفرینی روستایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر ایجاد فرصت های کارآفرینی روستایی

روش

رویکرد پژوهش قیاسی می باشد. از لحاظ جهت گیری، کاربردی و نوع روش تحقیق ترکیبی بوده و از جمله تحقیقات توصیفی-تحلیلی و از انواع پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه می باشد. همچنین محیط پژوهش با توجه به اهداف کتابخانه ای و میدانی است. جامعه آماری تحقیق، متخصصان دانشگاهی در حوزه کارآفرینی روستایی، کارآفرینان روستایی، مدیران و کارشناسان روستائی به تعداد 30 نفر می باشند. ابتدا از طریق پیشینه تحقیق شاخص های موثر بر ایجاد فرصت های کارآفرینی شناسایی گردیده و سپس برای ارزیابی و اولویت بندی شاخص ها و مولفه های پیشنهادی از روش ترکیبی ANP-DEMATEL استفاده شده است.

یافته ها

یا توجه به نمودار رابطه-تاثیر عوامل اقتصادی و زیرساختی در گروه علت ها و عوامل فردی، اجتماعی- فرهنگی و سیاسی در گروه معلول ها قرار گزفتند. از طرفی عامل اقتصادی بیشترین تعامل یا رابطه و عامل سیاسی کمترین تعامل را با سایر عامل ها دارد. نتایج روش ترکیبی تحلیل شبکه ای و دیماتل حاکی ازآن بود که مولفه اقتصادی دارای بیشترین اهمیت بوده و پس از آن مولفه-های زیرساختی، اجتماعی-فرهنگی و فردی (با مقدار بسیار کم از نظر تفاوت وزنی) قرار داشته و مولفه سیاسی با مقدار 0.1253 علاوه بر اینکه کمترین اهمیت را دارا می باشد از نظر مقدار وزنی نیز اختلاف فاحشی با دیگر مولفه ها دارد.

محدودیت ها/ راهبردها

سنجش تاثیرات هم زمان عوامل موثر بر ایجاد فرصت های کارآفرینی و نحوه ارتباط و تاثیر گذاری آنها بر یکدیگر با استفاده از رویکرد سیستمی و یا تکنیک ISM . راهکارهای عملی: .بدلیل مشکلات بسیار در حوزه ی روستایی چون کمبود اشتغال، مهاجرت نیروی کار روستایی به شهر، کم شدن احساس تعلق و... در راستای دستیابی به توسعه پایدار روستایی توجه به کارآفرینی و امکان پیاده سازی آن ضروری است. همچنین با ریشه یابی علل و شناخت شاخص های عوامل موثر بر کارآفرینی روستایی امکان ارائه راهکارهایی در جهت ساماندهی آن فراهم می گردد،که با به کارگیری این راهکارها از سوی سیاستگذاران، برنامه ریزان، مجموعه مدیران روستایی، می توان گامی در جهت توسعه پایدار روستایی برداشت.

اصالت و ارزش

ارایه مهمترین شاخص های موثر بر ایجاد فرصت های کارآفرینی روستایی و اولویت بندی و تاثیرات عوامل بریکدیگر با استفاده از روش ترکیبی تحلیل شبکه ای-دیماتل، نتایج این تحقیق به طور خاص می تواند مورد استفاده مدیران و تصمیم گیران در حوزه ی روستایی قرار گیرد. مطالب و نتایج جمع آوری شده در این تحقیق نیز در جهت بهبود می تواند مورد استفاده دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و همچنین دانشجویان قرار گیرد.

زبان:
انگلیسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2077230 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!