بررسی حمایت کشورهای عضو OECD و ایران از بخش کشاورزی

پیام:
چکیده:
حمایت از بخش کشاورزی مقوله است که سالها در جهان مورد بحث و توجه قرار گرفته و بویژه اینکه به دلایل متعددی همچون ماهیت بخش کشاورزی، ریسک بالاتر نسبت به سایر بخشها، امنیت غذایی و تغذیه و غیره همواره نسبت بخش های اقتصادی بیشتر در کانون توجه دولتها قرار داشته است.بر این اساس نگاه حمایتی کشورهای مختلف به بخش کشاورزی و نیز بسته به اهمیت آن در کشورهای جهان متفاوت و متنوع بوده است.
بررسی ها نشان می دهد که به طور کلی اخلال در قیمت محصولات کشاورزی در جهان به دو صورت شکل می گیرد: یکی از طریق حمایتهای متنوع از تولید کنندگان محصولات کشاورزی و دیگری از طریق حمایتهای گسترده صادراتی.
در سال 2003 حمایت از تولید کنندگان کشاورزی در بین کشورهای عضو OECD بر حسب شاخص حمایت از تولید کننده (PSE) برابر با 32% دریافتی ناخالص مزارع است که اندکی بیشتر ازمقدار سال 2002 و کمتر از رقم 37درصدی سال مبنا (1986-88) می باشد.کل مقدار حمایت کشورهای عضوOECD معادل 257 میلیارد دلار(229میلیارد یورو)براورد شده است.
سهم انواع حمایتهای اخلال آور، اعم از تولیدی و تجاری، از 90% در سال1986-88 به حدود 75% در سالهای 2001-2003 کاهش پیدا کرده است.این گونه حمایتها هنوز سهم عمده ای در تشویق صنایع داخلی، انحراف الگوی تجارت و یا کمتر شدن قیمت بین المللی محصولات کشاورزی از حد واقعی آنها دارد.اساسا این سیاستها در جهت هدفهای معین یا تولیدکنندگان و گروه های ذینفع هدفمند شده است.سیاستهای حمایتی اتخاذ شده در کشورهای OECD موجب تحمیل هزینه های غیر ضروری بر مصرف کننده داخلی و مالیات دهندگان و همچنین فشار بر محیط زیست و تولید کنندگان محصولات کشاورزی در کشورهای در حال توسعه شده در حالی که این سیاستها در ایران اغلب به صورت پراکنده، غیر هدفمند و بسیار محدود بوده است.
این مقاله از طریق مطالعات کتابخانه ای و جستجو در شبکه اینترنت بر آن است تا جدید ترین سیاستهای کشاورزی کشورهای پیشرفته را با نحوه حمایت از محصولات کشاورزی بر لزوم بازنگری در روش های حمایتی موجود و استفاده از ابزار های جدید حمایتی تاکید شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p208722 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!