ارتباطات بین بخشی و هدفگذاری افزایش اشتغال کشور

نویسنده:
پیام:
چکیده:
با بررسی روابط بین بخشی می توان گفت که برای جهش اقتصاد کشور باید بخشهای شیشه، سیمان، معدن، کانی غیر فلزی،فولاد، چوب، شیمیایی، مس، آب و برق فعالیت بیشتری کنند.بخشهای صنایع غذایی، آلومینیم مس و فولاد قابلیت آن را دارند که تقاضا برای تولیدات واسطه ای سایر بخشها را بیش از بخشهای دیگر افزایش دهند و در مجموع بخشهای فولاد، مس، آلومینیم، سیمان، چوب، شیشه، کانی غیر فلزی و شیمیایی از لحاظ ارتباط با سایر بخشها اعم از پسین وپیشین، در شدت بیشتر قرار دارند. سهم زیادی از تولیدات بخشهای ماشین آلات، فولاد و شیمیایی وارداتی است و سهم واردات واسطه ای بخشهای آلومینیم، شیمیایی، فولاد و ماشین آلات از تولیدات آنها بیش از سایر بخشهاست.نیاز بخشهای آلومینیم، صنایع غذایی و فولاد به محصولات واسطه ای سایر بخشها بیش از آنهای دیگر است و این بخشها را می توان پیشرو و موتور محرکه اقتصاد قلمداد کرد. بخشهای شیمیایی، کشاورزی و خدمات بیشترین داده ها را برای بخشهای دیگر فراهم می کنند.پیوند پسین بخشهای آلومینیم، نساجی و مس وپیوند پیشین بخش آلومینیم در ارتباط با شمار اندکی از بخشهاست ولی بخشهای ساختمان، سیمان و کانی غیر فلزی با شمار بسیاری از بخشهای اقتصاد در قالب تامین محصولات واسطه ای آنها ارتباط دارند. قدرت انتشار بخش صنایع غذایی، پس از حذف تاثیر واردات، از همه بخشها بیشتر است.همچنین بخشهای کشاورزی و خدمات (حمل ونقل، انبارداری و ارتباطات، بازرگانی)، پس از حذف تاثیر واردات، هنگام افزایش تولید سایر بخشها حساسترند.
بر اساس بررسی های مبتنی بر جدول داده-ستانده سال1370، بخش کشاورزی تامین کننده کالاهای واسطه ای سایر بخشها و وابستگی آن به تولیدات واسطه ای بخشهای دیگر کمتر است و در ردیف بخشهای تقریبا خود کفا طبقه بندی می شود.این بخش به عنوان محرک تولید، پایین تر از میانگین بخشها قرار دارد و رشد آن سبب رشد شدید سایر بخشها نخواهد شد.بخش کشاورزی از لحاظ مبادلات، در سطح میانگین بخشها قرار دارد.با حذف اثر واردات واسطه ای، بخش کشاورزی همچنان تامین کننده مواد واسطه ای داخلی بخشهای دیگر باقی خواهند ماند.
بخش کشاورزی پس از بخش خدمات موسسات مالی، بانک و بیمه می تواند در ایجاد اشتغال جدید در کشور بیشترین اثر را داشته باشد.برای رفع تنگنای بیکاری باید تقاضای نهایی این بخش را افزایش داد.برای ایجاد یک میلیون شغل جدید تقاضای نهایی بخش کشاورزی باید به میزان20 هزار میلیارد ریال یا 16% افزایش یابد.چناچه صادرات کالاهای کشاورزی حدود2.3 میلیارد دلار افزایش ابد، یک میلیون شغل جدید در اقتصاد کشور ایجاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
107
لینک کوتاه:
magiran.com/p208725 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!