اثرات استفاده طولانی مدت از کفش کنترل حرکتی روی طیف فرکانس نیروهای عکس العمل زمین طی دویدن در دونده های پای پرونیت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

عوامل گوناگونی می تواند فعالیت ورزشکاران را تحت تاثیر قرار دهد که یکی از این عوامل مهم، پرونیشن بیش از حد پا می باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر استفاده طولانی مدت از کفش کنترل حرکتی روی طیف فرکانس نیروهای عکس العمل زمین در افراد دارای پای پرونیت طی دویدن می باشد.

مواد و روش ها

پژهش حاضر از نوع نیمه تجربی و آزمایشگاهی بود. 30 دونده مرد دارای پای پرونیت در دو گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند. از صفحه نیروی برتک جهت ثبت نیروهای عکس العمل زمین استفاده شد. گروه کنترل از کفش معمولی (Supernova Control, Adidas) و گروه تجربی از کفش کنترل حرکتی (Supernovacushion, Adidas) به مدت 5 ماه در تمرینات خود استفاده کردند. آزمون ناپارامتریک ویلکاکسون جهت تحلیل آماری در سطح معناداری 05/0 استفاده شد.

یافته ها

نتایج پژوهش حاضر در گروه تجربی نشان دهنده ی این بود که مولفه ی فرکانس توان 5/99 درصد در راستای عمودی طی پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون کاهش معناداری داشت (023/0=P). در راستای داخلی-خارجی نیز مولفه ی باند فرکانس طی پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون افزایش معناداری را نشان داد (041/0=P). سایر مولفه های طیف فرکانس نیروهای عکس العمل زمین هیچ گونه تفاوت معناداری را در گروه تجربی نشان ندادند (05/0<P).

نتیجه گیری

با توجه به نتایج، می توان بیان کرد که استفاده طولانی مدت از کفش های کنترل حرکتی می تواند در حفظ ثبات اندام تحتانی و تعادل در دوندگانی که از این نوع کفش استفاده می کنند، موثر باشد و همچنین ارتقاء و بهبود عملکرد ورزشی در این ورزشکاران را نیز داشته باشد. به علاوه پهنای باند فرکانس افزایش معناداری را نشان داد که می تواند باعث افزایش درد در اجزای حرکتی و بافت های همبند شود و این افزایش می تواند به علت افزایش به کارگیری این اجزا در حرکت باشد؛ از این رو می توان این امر را به عنوان یک اثر منفی برای استفاده طولانی مدت از کفش کنترل حرکتی بیان کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p2092218 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!