وضعیت مصرف الکل بر اساس خوداظهاری در کارکنان محیط های صنعتی ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف

مصرف الکل در میان کارکنان مشاغل مختلف منجر به بروز مشکلات متعددی می شود لذا به سبب اهمیت موضوع، این مطالعه باهدف بررسی جامع شیوع مصرف الکل در میان کارکنان مشاغل صنعتی انجام شد.

روش کار

مطالعه حاضر پژوهشی توصیفی مقطعی است. داده ها از طریق مصاحبه پرسشگر آموزش دیده بر مبنای پرسشنامه ساختارمند و بر اساس خوداظهاری شرکت کنندگان گردآوری شدند. شرکت کنندگان مطالعه شامل 13128 نفر از کارکنان سراسر کشور بوده که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و بر اساس جمعیت شاغلین کارگری و مراکز صنعتی هر استان انتخاب شدند. داده ها پس از تجزیه وتحلیل به تفکیک شیوع مصرف در 31 استان کشور گزارش گردید.

یافته ها

در وضعیت خوش بینانه، کارکنان استان های اردبیل (%7/10)، کرمانشاه (%6/10) و گیلان (%1/7) بالاترین فراوانی مصرف الکل را گزارش داده بودند. میانگین کشوری شیوع مصرف فعلی در کارکنان 3/2% بوده و فراوانی شیوع مصرف الکل در طول عمر کارکنان تا 4/12% می رسد.

نتیجه گیری

داده های این مطالعه با تکیه بر خوداظهاری شرکت کنندگان گرداوری شده لذا نرخ شیوع برآورد شده به صورت خوش بینانه و پایین تر از وضعیت واقع بینانه تلقی می گردد. بر اساس یافته ها، در محیط های کاری کشور به ویژه در استان های اردبیل، کرمانشاه و گیلان نیاز به سیاست گذاری و مداخله جهت کاهش شیوع مصرف الکل و به حداقل رساندن صدمات ناشی از آن احساس می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
334 تا 342
لینک کوتاه:
magiran.com/p2094693 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!