مطالعه فرآیند استخراج شکر از نیشکر از منظر مصرف آب و ارائه راه‎ کارهایی به ‎منظور کاهش مصرف با استفاده از منابع آب نا متعارف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سالانه تقریبا 95 میلیارد مترمکعب آب در سطح کشور به ‎مصرف می رسد که از این مقدار حدود 8/1% آن، در بخش صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. کارخانجات قند و شکر جزء پرمصرف ترین کارخانجات از منظر مصرف آب به‎شمار می آیند. در کارخانجات قند و شکر ایران، به‎طور تقریبی به ‎ازای هر تن نیشکر ورودی بین 22 تا 27 مترمکعب آب به ‎مصرف می رسد، در حالی‎که این رقم برای کارخانجات قند و شکر در سطح دنیا، حدود 11 مترمکعب به ‎ازای هرتن نیشکر است. از سوی دیگر، بار آلی موجود در فاضلاب این کارخانه ‎ها بسیار زیاد است. لذا تصفیه فاضلاب به‎منظور کاهش بار آلی و بازچرخانی آب امری ضروری است. با استفاده از بازچرخانی آب، میزان آب تازه مصرفی در این واحدها می تواند تا حد بسیار زیادی کاهش یافته و از عواقب زیست‎محیطی ناشی از این فاضلاب ‎ها جلوگیری شود. در تحقیق حاضر، ضمن معرفی فرآیند تولید شکر از نیشکر و بررسی میزان آب مصرفی در بخش‎های مختلف این فرآیند، امکان کاهش مصرف آب و تولید فاضلاب در یک واحد صنعتی تولید شکر از نیشکر از جنبه‎ های گوناگون مورد بررسی قرار می‎گیرد. چهار روش عمده برای کاهش مصرف آب و تولید فاضلاب در کارخانجات قند و شکر عبارتند از: جمع آوری آب باران، استفاده از آب موجود در نیشکر، بازچرخانی آب و تصفیه فاضلاب و بازیافت پساب که هر مورد مطالعه و بررسی شده و در هر مورد راه‎کارها و پارامترهای مهم، معرفی می شود. در بخش تصفیه فاضلاب، استفاده از روش های نوین تصفیه نظیر گرانول های هوازی به عنوان بهترین روش تصفیه خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2097584 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!