مدیریت ایمنی در سالن دوازده هزار نفری آزادی با رویکرد تجزیه و تحلیل حالات شکست

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

سالن 12 هزار نفری آزادی محل اصلی برگزاری مسابقات لیگ جهانی والیبال به شمار می رود و توجه به مسائل ایمنی و امنیتی این سالن حائز اهمیت می باشد. هدف کلی پژوهش مدیریت ایمنی در سالن داوزده هزار نفری آزادی با رویکرد تجزیه و تحلیل حالات شکست بود.

روش شناسی

پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی و جزء مطالعات آمیخته (کیفی-کمی) محسوب شده و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل صاحبنظران و کارشناسان مدیریت ریسک و مدیران اجرایی مسابقات لیگ جهانی والیبال بود، که 22 نفر مشارکت کننده در بخش کیفی و کمی به صورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها و شناسایی و اولویت بندی عوامل ریسک بعد از مطالعه مبانی نظری و انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته، پرسشنامه محقق ساخته ای با 24 گویه جهت شناسایی و دسته بندی ریسک ها آماده گردید که روایی محتوایی و صوری آن مورد تایید کارشناسان قرار گرفت. جهت وزن دهی فاکتورهای احتمال وقوع، شدت تاثیر و احتمال کشف که سه مولفه اصلی مدل (FMEA) می باشد از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شد. پرسشنامه تحلیل سلسله مراتبی با نرخ ناسازگاری 00864/0 مورد تایید صاحبنظران قرار گرفت.

یافته ها

بررسی تحلیل سلسله مراتبی نشان داد که شاخص شدت تاثیر با وزن 636/0 مهمترین مولفه در بین سه فاکتور مدل مذکور بود و در نهایت هر کدام از شکست ها بر اساس مقدار نمره ای که کسب کردند از بالاترین تا پایین ترین اولویت بندی شدند و به طور اختصاصی به 5 شکستی که بالاترین نمره را داشتند پرداخته شد.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج تحقیق مهمترین ریسک شناسایی شده «ورود جمعیت بیش از ظرفیت سالن» می باشد. به همین منظور به فدراسیون والیبال پیشنهاد می شود بر اساس راهکارهای صاحبنظران که شامل؛ (فروش بلیط بر اساس ظرفیت سالن/ ممانعت از ورود افراد بدون بلیط/ نظارت بر کار بلیط فروشان/ استفاده از نیروهای پلیس آموزش دیده در جلوگیری از ورود جمعیت بیش از ظرفیت ممکن) می باشد، جهت کنترل مهمترین ریسک شناسایی اقدام کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p2099559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!