برابری آموزشی: پازل ناتمام آموزش در قرن 21

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه :

برابری آموزشی فرآیندی است که همه دست اندرکاران آموزش به آن اندیشیده و خواستار برقراری آن در محیط تحت نظارت خود می باشند. هدف این پژوهش بررسی برابری آموزشی به عنوان پازل ناتمام آموزش در قرن 21 می باشد. 

روشها:
 
این مقاله از نوع مروری است. با استفاده از موتورهای جستجوگر کلید واژه های برابری آموزشی، نابرابری آموزشی، عدالت آموزشی، در پایگاه داده های معتبر از جمله مگیران، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ،sid.ir ایرانداک، مجلات تخصصی نورنورمگز، گوگل استفاده شده است و برای جستجوی کتابخانه ای از کتاب ها، پایان نامه ها، نشریات منتشر شده از سال 1385 تا 1397فارسی و مقالات لاتین از سال 2008 تا 2016 استفاده شده است که تعداد آنها بیش از 39 منبع بود که به دلیل همپوشی بسیار زیاد منابع با هم 29 منبع به عنوان منابع اصلی انتخاب و مورد تحلیل اسنادی قرار گرفت. 

یافته ها:

بر اساس یافته های مطالعه، نابرابری آموزشی در کشورهای پیشرفته با کشورهای در حال توسعه متفاوت می باشد در کشورهای پیشرفته نابرابری فرصت های آموزشی اغلب حول محور تبعیض نژادی، خانواده کم درآمد و پر درآمد، سیاه پوست و سفید پوست و مهاجر و غیر مهاجر دور می زند و پس از این موارد، نابرابری آموزشی از نظر کیفیت آموزش و میزان ارائه خدمات آموزشی مورد توجه است. از نابرابری های آموزشی در کشورهای در حال توسعه میتوان به نابرابری جنسیتی، عدم دسترسی به فضای آموزشی مناسب اشاره کرد. شهرستان ها و روستا ها نسبت به مراکز استان ها به طور برابر از وجود معلمان و دبیران برخوردار نیستند. امکانات آموزشی ساختمان، تجهیزات و غیره...در مناطق روستایی و شهرستانی نسبت به مراکز استانها بسیار ناچیز است و در مواردی زین دور افتادگی مناطق و محرمیت فرهنگی و سواد پایین و همچنین دوزبانه بودن در گسترش نابرابری های آموزشی موثر بوده است.

نتیجه گیری:

 با توجه به یافته های مطالعه حاضر و چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 ، دستیابی به جایگاه نخست منطقه در اقتصاد، علم و ف نآوری، برخورداری از دانش پیشرفته و نیروی برتر انسانی، بی شک با تلاش در جهت برخورداری آحاد جامعه از فرصت های برابر و فراهم کردن زمینه های مشارکت حداکثری در فرایند توسعه محقق خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2099615 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!