تاثیر فناوری های نوین در ارتقای امنیت مرزها (مورد مطالعه: مرزهای استان خراسان جنوبی)

نوع مقاله:
مطالعه موردی (ترویجی)
چکیده:

شناخت میزان تاثیرگذاری فناوری های نوین شامل رادارها، تجهیزات اپتیکی و نیز نقش سایر عوامل فیزیکی در ارتقای امنیت مرزها موثر است. این پژوهش از نظر نوع و هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی و میدانی است. جامعه آماری این تحقیق شامل فرماندهان یگان های مرزی استان خراسان جنوبی ونمونه آماری تمام شمار بوده است. در تهیه و تدوین ادبیات موضوع تحقیق و مباحث نظری، ضمن استفاده استاد راهنما، جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و با مطالعه متون و مقالات، کتب و منابع مختلف با استفاده از روش فیش برداری واستفاده از اینترنت انجام گردیده است. همچنین با مراجعه حضوری مصاحبه انجام و به وسیله پرسشنامه، نظر صاحب نظران اخذ گردید. در این تحقیق، پرسشنامه ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات بوده که به شرح زیر طراحی شده است. قلمرو مکانی این تحقیق، مرزهای استان خراسان جنوبی به طول 460کیلومتر در سال 90 است. به منظور بررسی نتایج حاصل از پرسشنامه، ابتدا گزینه های مربوط به سوال ها، کدگذاری شده. سپس وارد رایانه شد. داده های حاصل، با استفاده از نرم افزار آماری spss مورد تجزیه و تحلیل (آزمونt وضریب همبستگی اسپیرمن) قرار گرفتند و به منظور توصیف یافته ها نیز از جداول فراوانی و نمودار دایره ای استفاده گردید.
نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش، حاکی از آن است که سیستم های الکترونیکی در حد خیلی خوب، تجهیزات اپتیکی در حد خوب و موانع فیزیکی در حد متوسط بر روی امنیت مرزها تاثیر گذارند. نتایج کلی تحقیق نشان داد که فناوری های نوین تاثیر زیادی بر روی امنیت مرزها داشته و در حد 80 درصد، به بالا باعث پیشگیری از جرایم مرزی می شود و در مقایسه با سایر روش ها (موانع فیزیکی) تاثیر بیشتری دارد. نتایج و پیشنهاد ها در حوزه سازمانی نیز ارایه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2104956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!