مدل سازی سیستم حمل ونقل شهری با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستم: سیاست هایی به منظور کاهش ترافیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
زمینه و هدف

حمل ونقل، یکی از ارکان اصلی زندگی شهری است که باید با عوامل فرهنگی و اجتماعی آن هماهنگ باشد و ترکیب انواع گوناگون حمل ونقل باید جوابگوی تقاضای حمل ونقل شهری باشد. نبود یک سیستم حمل ونقل شهری موثر، مانع رشد اقتصادی شهرها شده است و مشکلات متعددی نظیر تراکم ترافیک، آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت، استهلاک وسایل نقلیه و غیره را در پی داشته است. با توجه به این آثار و همچنین اهمیت حمل ونقل به عنوان عامل پویایی و حیات یک مجموعه شهری، تعیین راهبرد و سیاست گذاری برای کنترل و بهبود مولفه های ترافیکی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

روش

در این پژوهش با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستم ها، مدلی جامع و یکپارچه برای سیستم حمل ونقل شهری با تاکید بر انواع سیستم های حمل ونقل عمومی در کنار یکدیگر ارایه شده است. مدل با استفاده از شبیه سازی رفتاری در محیط نرم افزاری ونسیم و با استفاده از داده های شهر تهران موردتجزیه وتحلیل قرار گرفته است.

یافته ها

 نتایج حاصل از شبیه سازی مدل نشان می دهد که اعمال هم زمان سیاست های هم افزایی بین حمل ونقل عمومی و کاربری زمین، ارایه خدمات الکترونیک و افزایش کیفیت خدمات بخش حمل ونقل عمومی می تواند در بهبود مسئله ترافیک و خسارات ناشی از آن ازجمله آلودگی هوا و مرگ ومیر ناشی از آن اثرگذار باشد.

نتایج و پیشنهادها

 در راستای سیاست های ارایه شده اجرای سیستم عرضه خدمات الکترونیک در شرکت ها و سازمان ها و آموزش افراد در خصوص بهره گیری از آن، همچنین درنظرگرفتن فاصله حداکثری 8 تا 10 دقیقه پیاده از محل سکونت و کار تا مرکز حمل ونقل عمومی، بازسازی زیرساخت ها به منظور دستیابی به حمل ونقل مناسب به همراه توجه به استفاده مناسب از خیابان، ایجاد و تامین تسهیلات پارک سوار خصوصی در حوالی ایستگاه های مترو و پایانه های اتوبوس رانی، گزینه هایی هستند که می توانند در اولویت قرار بگیرند

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p2105402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!