دوپامین اثرات تحرکی کیس پپتین بر غلظت سرمی هورمون LH را در موش های صحرایی نر کاهش می دهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دوپامین فعالیت محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- گنادها (HPG) را مهار می کند. مسیر پیام رسانی کیس پپتین /GPR54 سبب افزایش آزادسازی GnRH/LH و تستوسترون می گردد. در این تحقیق اثرات برهم کنش دوپامین و کیس پپتین بر میانگین غلظت سرمی هورمون LH در موش های صحرایی بررسی شد.

روش ها

چهل و پنج موش صحرایی نر نژاد ویستار به وزن  g250-230 در 9 گروه 5تایی به ترتیب سالین، کیس پپتین (0/1،  یا  nmol1)، پپتید234 (nmol1)، دوپامین هیدروکلراید (µg/kg 2 یا 5)، تزریق همزمان کیس پپتین و پپتید234، دوپامین و کیس پپتین یا دوپامین و پپتید234 را از طریق بطن سوم مغزی دریافت کردند. نمونه های خونی در یک ساعت بعد از تزریق جمع آوری شدند. میانگین غلظت سرمی LH با روش رادیوایمنواسی تعیین شد.

یافته ها

 کیس پپتین سبب افزایش معنی دار غلظت سرمی LH و دوپامین سبب کاهش معنی دار آن در مقایسه با سالین شد. پپتید234 اثرات تحریکی کیس پپتین بر ترشح LH را مهار کرد. میانگین غلظت سرمی LH با تزریق همزمان دوپامین و کیس پپتین در مقایسه با کیس پپتین کاهش معنی دار و در مقایسه با تزریق دوپامین افزایش معنی داری نشان داد. تزریق همزمان دوپامین و پپتید234 غلظت سرمی LH را در مقایسه با کیس پپتین یا  تزریق همزمان کیس پپتین و دوپامین به طور معنی داری کاهش داد.

 نتیجه گیری

 دوپامین اثرات مهاری بر فعالیت مسیر پیام رسانی کیس پپتین در سطح هیپوتالاموسی اعمال کرده و بدین وسیله اثرات تحریکی کیس پپتین بر فعالیت محور تولید مثلی را کاهش می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2120009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!