تاثیر عصاره دارچین بر میزان بیان ژن COX-2 کبدی و تغییرات پروفایل لیپیدی در سرم جوجه های گوشتی سالم و آلوده به اشریشیا کولی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
استفاده از گیاهان دارویی به جای آنتی بیوتیک ها به دلیل خواص چندگانه آنها در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های دام و طیور می تواند فواید زیادی داشته باشد. این مطالعه، اثرات عصاره دارچین بر سطح بیان ژن سیکلوکسیژناز-2 (COX-2) کبدی و تغییرات پروفایل لیپیدی در سرم جوجه های گوشتی سالم و آلوده به اشریشیا کولی را بررسی کرده است. 90 قطعه جوجه با نژاد Ross-308 در گروه های سالم و آلوده به باکتری، رژیم غذایی نرمال یا رژیم غذایی به همراه عصاره دارچین در غلظت های 100 و 200 میلی گرم در هر کیلوگرم جیره غذایی دریافت نمودند. سوسپانسیون اشریشیا کولی (cfu/ml 108) به صورت زیرجلدی 12 روز پس از تجویز عصاره به جوجه ها تزریق شد و 72 ساعت بعد، نمونه های خون برای اندازه گیری مقادیر متغیرهای پروفایل لیپیدی و سپس نمونه های بافت کبد برای تعیین سطح بیان ژن COX-2 از طریق Real-time PCR به دست آمد. آلودگی به اشریشیا کولی به طور معنی داری میزان بیان ژن COX-2 کبدی و برخی از متغیرهای پروفایل لیپیدی (تری گلیسرید) سرم را در مقایسه با گروه کنترل کاهش داد (05/0p<). پیش درمانی با مکمل دارچین در جیره غذایی جوجه های آلوده به باکتری، مقادیر COX-2 کبدی و تری گلیسرید سرم را به طور معنی داری نسبت به گروه دریافت کننده اشریشیا کولی کاهش داد (05/0p<). تجویز عصاره دارچین نتوانست تاثیر آماری معنی داری بر پارامترهای فوق در جوجه های سالم داشته باشد. در نتیجه، اضافه کردن عصاره دارچین در رژیم غذایی جوجه ها می تواند از آسیب های التهابی و اکسیداتیو بافتی ناشی از شرایط پاتولوژیک نظیر آلودگی به اشریشیا کولی جلوگیری کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2123397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!