رابطه بین جو عاطفی خانواده و تفکر انتقادی با حل مسئله خلاق در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تفکر انتقادی و جو عاطفی خانواده از عواملی هستند که می توانند دانشجویان را در حل مسایل دشوار یاری نمایند. از این رو بررسی میزان ارتباط این عوامل با حل مسئله خلاق ضروری به نظر می رسد. لذا این مطالعه با هدف تعیین نقش میانجی تفکر انتقادی در رابطه ی بین جو عاطفی خانواده و حل مسئله خلاق در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 98-97 انجام گرفت.

روش ها

مطالعه حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بر روی 275 نفر از دانشجویان مقطع دکترای حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 98-97 انجام گرفت. حجم نمونه با استفاده از روش کوکران و به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد جو عاطفی خانواده هیل برن، حل مسئله خلاق باسادر و پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس جمع آوری گردید. تجزیه وتحلیل داده ها از طریق آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام در نرم افزار SPSS انجام و جهت تعیین نقش میانجی نیز از روش چهار مرحله ای بارون و کنی استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که از مجموع 275 نفر دانشجو 167 نفر (60/7درصد) پسر و 108 نفر معادل 39/3 درصد دختر بودند. همچنین بین جو عاطفی خانواده با حل مسئله خلاق (0/312=r و 0/003 =p)  و مولفه خلاقیت  (0/243=r و0/021 =p)  رابطه  معنی دار وجود داشت. ارتباط بین تفکر انتقادی با حل مسئله خلاق (0/385=r و 0/002=p)، بالندگی (0/383=r و0/002 =p) و تعهد (0/348=r و0/008 =p) نیز معنی دار بود. در نهایت نقش واسطه ای تفکر انتقادی در رابطه بین جو عاطفی خانواده و حل مسئله خلاق مورد تایید قرار گرفت.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج حاصله بین جو عاطفی خانواده با حل مسئله خلاق در دانشجویان رابطه معنی داری وجود داشت. تفکر انتقادی نقش واسطه ای در بین دو متغیر اصلی ایفاء نمود، به طوری که با قرار گرفتن در رابطه بین جو عاطفی و حل مسئله خلاق، رابطه این دو متغیر از معنی داری خارج شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2126155 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!