ترکیب شیمیایی کانی ها و پیدایش برونبومهای ریزدانه مافیکی در سنگهای پلوتونیکی حد واسط - اسیدی منطقه کوه زر در جنوب - شرقی سمنان

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

منطقه کوه زر در حدود 75 کیلومتری جنوب شرقی سمنان واقع شده است. تجزیه نقطه ای پلاژیوکلازهای موجود در برونبومهای ریزدانه مافیکی و سنگ های پلوتونیکی میزبان نشان می دهد که علاوه بر منطقه بندی عادی و نوسانی دارای منطقه بندی وارون نیز هستند، به طوری که هسته بلورهای پلاژیوکلاز، در نمونه های با منطقه بندی وارون در برونبومها، دارای ترکیب اولیگوکلاز و آندزین است، و حاشیه آنها به ترتیب از آندزین و لابرادوریت تشکیل شده است. بررسی ترکیب شیمیایی کانی های بیوتیت موجود در سنگ های میزبان نشان می دهد که دو نوع بیوتیت در سنگ های میزبان گرانودیوریتی وجود دارند که یک نوع دارای TiO2)با میانگین 4.8 درصد(، Al2O3)با میانگین 12.84 درصد(و MgO)با میانگین 15.38 درصد(بالا، و SiO2 برابر با 36.89 درصد(پایین و مشابه با مقادیر این عناصر در برونبومهای ریزدانه مافیکی)میانگین TiO2 برابر با 4.67 درصد، Al2O3 برابر با 13.03 درصد، Mg برابر با 15.19 درصد و SiO2 برابر با 37.23 درصد(، نوع دوم فقیر از TiO2)با میانگین 0.04 درصد(و MgO)با میانگین 0.02 درصد(و غنی از Al2O3)با میانگین 18.09 درصد(و SiO2)با میانگین 64.5 درصد(است. میزان این عناصر در بیوتیت های سنگ های میزبان مونزودیوریتی مشابه با برونبومهای ریزدانه مافیکی هستند. بررسی پیروکسین های موجود در برونبومها و سنگ های میزبان بیانگر تشابه ترکیب شیمیایی بین آنهاست. این ویژگی ها، به علاوه الگوها و فراوانی های عناصر کمیاب در برونبومها، وجود نفوذی ریز بیوتیت و هورنبلند در فلدسپارها، دایک های همزمان با نفوذ، ماهیت منطقه بندی پلاژیوکلاز و غیره، نشان دهنده دخالت فرایند آمیزش ماگمایی در پیدایش سنگ های مورد مطالعه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
293 تا 310
لینک کوتاه:
magiran.com/p2127310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!