بررسی نقش مولفه های پیشگیری اجتماعی از جرم از نظر اسلام در موفقیت پلیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشگیری، مجموعه اقدام ها و تدابیری است که از پایه و اساس مانع وقوع جرم و فعلیت یافتن آن میشود و با ریشه ها و علل پیدایی جرم مبارزه میکند.پیشگیری کیفری و غیر کیفری، اجتناب ناپذیر است و آن چه امروزه رویکردی جدید به چگونگی واپاش بزهکاری محسوب میشود، عبارت است از کلیه اقدامات فردی وعمومی به جز اعمال حقوق کیفری با هدف از بین بردن زمینه های مساعد برای ارتکاب اعمال که جرم محسوب میشود. دراین میان، نقش مولفه های پیشگیری از جرم در اسلام در سالم سازی محیط اجتماعی و سازمانی کاهش تخلف و جرم، و نیز جایگاه رویکردهای آن در برنامه پیشگیری از جرم و نظام حقوقی اسلام، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
این تحقیق از نظر نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق، با توجه به ابعاد متغیرهای تحقیق از دو روش کیفی و کمی استفاده شده است. جامعه آماری روش اکتشافی 50 نفر از مدیران ارشد پیشگیری از جرم است که به صورت هدفمند انتخاب شده اند. در این بخش ابزار گردآوری داده ها در روش کیفی مصاحبه عمیق وابزار گردآوری اطلاعات میدانی در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته ای بوده است. با توجه به اهداف و سوالات مطرح شده در این تحقیق، روش اکتشافی است. قلمرو مکانی تحقیق کل کشور است و قلمرو موضوعی پژوهش، بررسی نقش مولفه های پیشگیری اجتماعی از جرم از نظر اسلام در موفقیت پلیس می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه متخصصان و نخبگان در حوزه پیشگیری اجتماعی از جرم می باشند.
نتایج حاصل از پژوهش حاضر، گویای این مهم است که پیشگیری از جرم یک جریان دو طرفه بوده که هم پلیس و هم مردم، در آن نقش سازنده و تاثیرگذاری دارند. در این میان توجه ویژه مدیران و کارکنان ناجا به مسایل دینی و معنوی و عوامل پیشگیرانه از جرم از قبیل :"اعتقاد به توحید، اعتقاد به معاد، نقش و تاثیر نماز، امر به معروف و نهی از منکر ، انفاق و احسان، حجاب و عفاف،نظارت و واپایش، تعلیم و آموزش عمومی ، پیشگیری از طریق خانواده، محبت و مهرورزی، معاشرت با نیکان و صالحان، اجرای روش الگودهی و الگوگیری، ترویج فرهنگ صبربردباری و شکرگزاری، فرهنگ قناعت پرهیزاز اسراف و تبذیر و بالاخره تاثیرتوبه " و عملیاتی و اجرایی کردن آنها در نظام تعلیم فردی وسازمان میتواند در پیشگیری ازتخلف وجرم، مفید و اثربخش باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2127343 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!