نقش واسطه ای اجتناب تجربه ای در رابطه بین ناگویی هیجانی و تنظیم هیجان در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی پس از آسیب مغزی تروماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 مشکلات هیجانی از جمله شایع ترین پیامدهای آسیب مغزی تروماتیک بوده که در سبب شناسی افسردگی اساسی پس از آسیب مغزی تروماتیک دخیل هستند.

هدف

این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه‏ ای اجتناب تجربه ای در رابطه بین ناگویی هیجانی و تنظیم هیجان در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی پس از آسیب مغزی تروماتیک انجام شد.

روش

این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری را بیماران مبتلا به آسیب مغزی تروماتیک که تشخیص افسردگی اساسی گرفته بودند و سال 1397 در بیمارستان شهید بهشتی کاشان پرونده درمانی داشتند، تشکیل دادند که تعداد 60 نفر به شیوه هدفمند انتخاب شدند و به پرسشنامه پذیرش و عمل (بوند و همکاران، 2011)، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (بگبی و پارکر و تیلور، 1994) و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (گراتز و رومر، 2004)، پاسخ دادند. تحلیل داده‏ ها با آزمون آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی بر اساس روش بارون و کنی انجام شد.

یافته‏ ها

یافته ‏های پژوهش نشان داد که بین ناگویی هیجانی، تنظیم هیجان و اجتناب تجربه ای در سطح (0/01>P) ارتباط معنادار وجود دارد و اجتناب تجربه ای در ارتباط بین ناگویی هیجانی و دشواری در تنظیم هیجان، نقش واسطه ای جزیی ایفا می کند (0/05>P).

نتیجه ‏گیری

با توجه به نتایج به دست آمده، تغییر در اجتناب تجربه ‏ای موجب تغییر در ناگویی هیجان و تنظیم هیجان می‏ شود. بدین ترتیب این پژوهش زمینه را برای به کارگیری مداخله‏ هایی متمرکز بر کاهش اجتناب تجربه ‏ای از جمله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در افسردگی اساسی پس از آسیب مغزی تروماتیک فراهم می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
140 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p2135127 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!