خوانش روایت شناسانه فضا در منتخبی از آثار نمایشی اکبر رادی
در این تحقیق با استفاده از طبقه بندی ماری-لو رایان در باب فضا در روایت، ابتدا شیوه های ارایه فضا و "متنیکردن فضا" در گزیده نمایشنامه های رادی موردبررسی قرار میگیرد و سپس از میان پنج مقوله مرتبط با "فضای روایی" (قابهای فضایی، زمینه، فضای داستان، جهان روایی و عالم روایی) به ارتباط میان "قاب فضایی" با "زمینه" و "فضای داستان" پرداخته میشود. مطالعه نمایشنامه های رادی نوعی پیوستگی میان قابهای فضایی با زمینه و فضای داستان را نشان میدهد به طوری که قاب فضایی در آثار او صحنه نمایش را از جهان پیرامونش جدا نمی کند بلکه تنها بخشی از "عالم روایی" داستان را قاب می گیرد. "خانه" که قاب اصلی در اغلب آثار رادی است، در امتداد جهان خارج از خود به نمایش گذاشته میشود. نشانههایی از فضای خارج از قاب مدام در قابهای روایی انعکاس مییابند، به قاب نفوذ پیدا میکنند، مرزهای خانه را تهدید میکنند تا سرانجام چارچوب قاب فرومی ریزد و فضای داستان و زمینه روایت به صحنه راه پیدا میکند و بر آن مسلط میشود. قاب صحنه که اغلب همچون حصاری در برابر جهان محاط بر خود عمل می کند، در پایان نمایش در هم می شکند و آشوب "جهان روایی" به قاب صحنه نفوذ می کند. به منظور نمایش این پیوستگی میان قاب فضایی با فضای داستان، نویسنده گاه _ برخلاف شیوه معمول در نمایشنامهنویسی_ از روش "گردش" به جای "نقشه" در توضیح صحنه ابتدای نمایشنامه استفاده میکند. روش کار در این تحقیق توصیفی- تحلیلی است.
فضا ، روایت شناسی ، اکبر رادی ، فضای روایی ، فضای نمایشی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.