بررسی اثر تعداد وعده های غذایی بر لیپیدها و لیپوپروتئین های سرم در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
اگرچه جهت رفع مشکل موجود در مطالعات انسانی از قبیل عدم امکان اجرای مطالعات دراز مدت و خوب کنترل شده از حیوانات آزمایشگاهی استفاده می شود، اثر تعداد وعده های غذایی بر روی لیپیدها و لیپو پروتئین های سرم خون در حیوانات آزمایشگاهی مورد بررسی قرار نگرفته است. لذا هدف از این مطالعه بررسی اثر تعداد وعده های غذایی بر روی لیپیدها و لیپو پروتئین های سرم در موش صحرایی بود.
روش بررسی
سی موش ماده از نوع ویستار (با وزن اولیه 15±210 گرم) بعد از 10 روز دوره سازگاری، توزین و به دو گروه مساوی تقسیم شدند. موشها غذای یکسان خود را یا به صورت 8 وعده با فواصل 2 ساعت، از ساعت 6 عصر (گروه پروعده) یا به صورت دو وعده در ساعات 9 شب و 6 صبح (گروه کم وعده) به مدت 60 روز مصرف کردند. قبل و بعد از مداخله، مقادیر لیپید سرم با روش استاندارد تعیین شد. مقادیر غذا و آب دریافتی روزانه نیز در طی مطالعه ثبت شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون آماری t استفاده گردید.
یافته ها
میزان دریافت آب و غذا به طور غیر معنی داری در گروه کم وعده نسبت به گروه پروعده کمتر بود. رژیم پروعده باعث کاهش مقادیر کلسترول تام، تری گلیسرید و HDL-C سرم شد، ولی مقادیر آنها در رژیم کم وعده افزایش نشان می داد. هیچ یک از این تغییرات از نظر آماری معنی دار نبود. افزایش معنی دار ((p<0.05 در مقادیر کلسترول تام و LDL-C سرم در رژیم کم وعده در مقایسه با رژیم پر وعده مشاهده شد.
نتیجه گیری
طبق نتایج حاصل از این تحقیق، تفاوت عمده ای بین رژیم های غذایی پروعده و کم وعده از نظر لیپیدها و لیپو پروتئن های سرم خون مشاهده نشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p213850 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!