تحلیل ساختار توصیفی و محتوایی تولیدات علمی حوزه علوم و مهندسی شیلات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

هدف پژوهش حاضر تحلیل ساختار توصیفی و محتوایی تولیدات علمی پژوهشگران حوزه ی علم شیلات دانشگاه های ایران در پایگاه اطلاعاتی وب آوساینس است.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از نوع علم سنجی است که با روش تحلیل هم رخدادی واژگان انجام شده است. جامعه این پژوهش را تعداد 1755 مدرک در حوزه شیلات تشکیل می دهند که حداقل یکی از پدیدآورندگان آن دارای وابستگی سازمانی به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ایران داشته، طی سال های 2020 -1990 منتشر شده و در پایگاه وب آوساینس نمایه شده باشد. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار اکسل تجزیه و تحلیل شدند و نقشه های موضوعی این حوزه به کمک نرم افزار Vosviewer ترسیم شد.

یافته ها

 یافته ها نشان داد کشور ایران در رتبه 25 تولیدات علمی مهندسی شیلات در سطح بین المللی قرار دارد؛ در این فهرست کشورهای امریکا، ژاپن و کانادا در رتبه های اول تا سوم جهانی قرار گرفته اند. همچنین، یافته ها نشان داد کشور ایران در سال 2017 بیشترین تعداد بروندادهای علمی را داشته است. بیشترین میزان تولید علم را از میان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ایران به ترتیب دانشگاه های آزاد اسلامی، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان داشته اند. این پژوهشگران بیشترین مدارک را در مجلات Iranian Journal of Fisheries Sciences، Journal of Applied Ichthyology و Aquaculture Research منتشر نموده اند. در مطالعه شبکه ی هم رخدادی واژگان حوزه شیلات ایران 10 خوشه موضوعی شناسایی شد.

نتیجه گیری

نتایج تحلیل شبکه اجتماعی مفاهیم واژگان نشان می دهد بیشترین شاخص مرکزیت مطالعات شیلات در ارتباط با زیست شناسی دریا، تکثیر آبزیان، پرورش آبزیان، سیستم ایمنی آبزیان، کیفیت محصولات غذایی، عوامل بیماری زا در آبزیان، آلودگی محیط های آبی، شاخص های فیزیولوژیک استرس، تغذیه آبزیان و استرس شوری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2140927 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!