پیش‌بینی رفتار مسئولانه زیست‌محیطی و مشارکت در حفاظت از محیط‌زیست بر اساس باورهای زیست‌محیطی دانشجویان با میانجی‌گری نگرش زیست‌محیطی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده‌ها از نوع پژوهش‌های توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سمنان (434 نفر) در سال تحصیلی 98-1397 بود. شرکت‌کنندگان 204 نفر از دانشجویان بودند که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. همه آن‌ها پرسش‌نامه‌های باورهای محیط‌زیستی، نگرش محیط‌زیستی، مشارکت در حفاظت از محیط‌زیست، رفتار مسیولانه محیط‌زیستی را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS19 و Lisrel 8.5 و با روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و مدل تحلیل مسیر تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که باورهای محیط‌زیستی اثر معناداری بر مشارکت در حفاظت از محیط‌زیست دانشجویان ندارد، اما با میانجی‌گری نگرش محیط‌زیستی اثر غیرمستقیمی بر مشارکت در حفاظت از محیط‌زیست ایفا می‌کند. باورهای محیط‌زیستی اثر مستقیم و معناداری بر رفتار مسیولانه محیط‌زیستی دانشجویان ایفا می‌کند و همچنین با میانجی‌گری نگرش محیط‌زیستی اثر غیرمستقیم و معناداری بر رفتار مسیولانه محیط‌زیستی دانشجویان دارد. باورهای زیست‌محیطی به‌طور مستقیم و باواسطه نگرش محیط‌زیستی می‌‌تواند رفتار مسیولانه محیط‌زیستی و مشارکت در حفاظت از محیط‌زیست را تحت تاثیر قرار دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2651 تا 2660
لینک کوتاه:
magiran.com/p2141606 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!