سطح میکرو RNA های mir-222 ، mir-92a و mir-223 در میکروپارتیکل های مشتق شده از پلاکت در فرآورده های پلاکتی تهیه شده به روش پلاسمای غنی از پلاکت در طول مدت ذخیره سازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سنجش تغییرات بیان میکرو RNAهای پلاکتی، یکی از شاخص های ارزیابی ضایعات ناشی از ذخیره سازی پلاکت محسوب می شود. هدف از مطالعه، بررسی سطح تغییرات در بیان mir-223 و mir-92a و mir-222 طی دوران ذخیره سازی در پلاکت های تهیه شده به روش پلاسمای غنی از پلاکت، به عنوان شاخصی برای ارزیابی ضایعات ذخیره سازی بود.

مواد و روش ها:

در این مطالعه تجربی، 5 واحد کنسانتره پلاکتی تهیه شده به روش PRP از اهداکنندگان خون جمع آوری گردید و به مدت 5 روز در دمای 22 درجه سانتی گراد همراه با آژیتاسیون نگهداری شد. تغییرات در سطح بیان mir-223 ، mir-92a و mir-222 با استفاده از روش qRT- PCR طی روزهای صفر، سه و پنج ذخیره سازی اندازه گیری شد. نتایج با استفاده از نرم افزار GenEX نسخه 7 با آزمون paired-sample t-test تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها:

طی این مطالعه مشخص شد بیان mir-223 در روزهای سوم و پنجم ذخیره سازی نسبت به روز صفر افزایش یافت(001/0 p<). بیان mir-92a نیز در روز سوم و پنجم نسبت به روز صفر نیز افزایش معناداری را نشان داد (05/0 p<). از طرفی بیان mir-222 به تدریج در طول مدت زمان ذخیره سازی طی پنج روز کاهش یافت(0/05< p).

نتیجه گیری

مطالعه نشان داد که تعیین پروفایل miRNA های میکروپارتیکل ها در کنسانتره های پلاکتی در کنار پارامترهای رایج مانند شمارش پلاکت ها، تعیین MPV و حجم فرآورده پلاکتی، شمارش لکوسیت ها، بررسی swirling و تعیین pH فرآورده پلاکتی می تواند ابزار مفیدی برای شناسایی آسیب های سلولی مرتبط با ضایعات ذخیره سازی پلاکت و شاخص بالقوه ای برای ارزیابی کیفیت و قابلیت زیستی پلاکت های ذخیره شده در in vitro باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
100 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2149885 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!