ارتباط بین میزان مصرف غذاهای آماده با عوامل خطر CVD در مبتلایان به نفروپاتی دیابتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

رژیم غذایی ضعیف، عوامل خطرزای بیماری قلبی- عروقی و اختلالات عملکرد کلیه می توانند در اثر دریافت غذاهای آماده ایجاد شوند. این موضوع به ویژه برای بیماران مبتلا به نفروپاتی دیابتی (DN: Diabetic Nephropathy) بسیار مهم است. در این ارتباط، مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین دریافت غذاهای آماده با عوامل خطر CVD (Cardiovascular Disease) در بیماران مبتلا به DN انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه مقطعی، 397 بیمار مبتلا به DN به طور تصادفی وارد مطالعه شدند. برای اندازه گیری میزان دریافت غذاهای آماده از رژیم غذایی از پرسشنامه معتبر بسامد مواد غذایی استفاده گردید. غذاهای آماده در قالب موارد زیر توصیف شده اند: مواد غذایی "راحت" یا "غذای آماده" از قبیل همبرگر، کالباس، پنیر همبرگر، سایر همبرگرها، هات داگ، ماهی و مرغ برشته شده، سیب زمینی سرخ کرده و پیتزا. در این مطالعه از روش های استاندارد برای اندازه گیری نشانگرهای بیوشیمیایی و تن سنجی استفاده شد.

یافته ها

میانگین دریافت غذاهای آماده 8/13 گرم در روز بود. بیماران در بالاترین سهک دریافت غذاهای آماده در مقایسه با بیماران در اولین سهک تمایل بیشتری به چاقی و اضافه وزن داشتند (0/01=P). بیماران در بالاترین سهک دریافت غذاهای آماده دارای میزان کراتینین و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک بالاتر و همچنین سطح پایین تر کلسترول کل در مدل خام و سطح بالاتر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک پس از تعدیل مخدوشگرها در مقایسه با بیماران در اولین سهک داشتند (0/001=<P). 

نتیجه گیری

فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و در نتیجه نارسایی کلیوی ناشی از آن در بیماران مبتلا به DN می تواند از طریق مصرف غذاهای آماده ایجاد شود. بر مبنای نتایج افرادی که غذاهای آماده بیشتری مصرف می کنند، بیشتر دچار اضافه وزن یا چاقی می شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2150677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!