بررسی اثرات آلودگی فلزات سنگین ناشی از شیرابه پسماند بر خاک جنگلی با استفاده از شاخص های فاکتور غنی شدگی و تجمع ژئوشیمیایی(مطالعه موردی: منطقه انجیل سی بابل)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف و زمینه ها

بخشی از عناصر جزیی در طبیعت را فلزات سنگین تشکیل می دهد. خاک های جنگلی به طور مستقیم و غیرمستقیم بر روی سلامت عمومی از طریق تولید عوامل تغذیه ای بر روی گیاهان و جانوران موجود در اکوسیستم تاثیر می گذارند. آلودگی در خاک های جنگلی ممکن است منجر به بی نظمی در ساختار خاک، دخالت در رشد گیاهان، درختان و حتی آلودگی خاک به فلزات سنگین نظیر آهن، جیوه، نقره، آرسنیک، کروم، منگنز، کبالت، مس، مولیبدن، نیکل، روی، قلع و تنگستن براساس شاخص های مختلف آلودگی شود.

روش شناسی

جهت انجام مطالعه تعداد 40 نمونه خاک از منطقه دفن پسماند زاید شهرستان بابل (انجیل سی بابل) به صورت سیستماتیک برداشت شد و غلظت فلزات با استفاده از دستگاه ICP اندازه گیری شد. فاکتور غنی شدگی و شاخص زمین انباشتگی جهت تعیین میزان آلودگی منطقه مورد مطالعه مورد استفاده قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج مطالعه نشان داد که غلظت آهن، آرسنیک، کروم، نیکل و کبالت در منطقه مورد مطالعه بیشتر از حداکثر غلظت قابل قبول برای استاندارد Ericson 2011 است. میزان شاخص زمین انباشتگی برای همه فلزات به دست آمد، در نتیجه غلظت فلزات در خاک به منشا شیرابه حاصل از دفن پسماند در آن منطقه ارتباط داده شد. مقادیر شاخص فاکتور آلودگی (CF) نشان داد که اکثر نمونه ها در طبقه بدون آلودگی تا متوسط قرار دارند و فاکتور آلودگی برای فلزات آهن، کروم و تنگستن بیشترین مقدار را داشت. به طور کلی حدود 20% از داده ها در طبقه آلودگی متوسط تا شدید قرار داشت

نتیجه گیری

تجزیه و تحلیل نقشه پهنه بندی شاخص زمین انباشتگی نشان داد که منشا عناصر سنگین موجود در منطقه، زمین شناسی و به طور اخص شیرابه پسماند است.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2150749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!