مقایسه تطبیقی آثار صنایع د ستی با ضوابط «نشان اصالت صنایع د ستی یونسکو» (مطالعه موردی آثار چوبی «عبد الرحیم فروتن» خراط د زفولی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 بیان مسئله

ارزش نماد ین صنایع د ستی ملی و منطقه ای و نیز هم ترازی آنها با سرمایه اقتصادی، که به وسیله نظریه پردازانی چون «بورد یو»، بیان شد ه، نشان از ارجمند ی آنها در نزد جوامع توسعه یافته است. جایگاه نمادین صنایع د ستی و کارکرد فرهنگی این هنرها، که برآمد ه از اصالت آنها است، سبب می شود تا اصالت این آثار همواره مورد توجه قرار گیرد . بر این اساس در این مقاله، معیارهای سنجش اصالت اثر، صنایع دستی یونسکو، به عنوان مرجع تعیین اصالت، با آثار صنایع دستی خراطی «عبد الرحیم فروتن» که دارنده نشان ذکر شده، تطبیق د اد ه شده است. د ر این راستا سوالات پژوهش بدین شرح است: معیارهای اصالت اثر هنری یونسکو چیست و چگونه با آثار خراطی عبد الرحیم فروتن منطبق است؟

هدف

هدف این مقاله، آگاهی صنعتگران و علاقه مند ان صنایع دستی از این معیارهاست. اهمیت این موضوع اعتباربخشی به صنایع دستی با بیان معیارهایی مشخص و ضرورت آن کسب اعتبار آثار تولیدی هنرمند ان صنایع د ستی ایران و منتفع شدن آنها در ابعاد مختلف کاری است.

روش تحقیق

این پژوهش کیفی و روش آن تطبیقی است که با بهره گیری از معیارهای اصالت یونسکو و انطباق و همسنجی آنها با شیوه کار هنرمند مورد نظر، به صورت توصیفی و تحلیل نتایج خود را ارایه می دهد . منابع و اطلاعات این تحقیق، برآمده از منابع کتابخانه ای، پایگاه های معتبر اطلاعاتی علمی و اطلاعات میدانی است. ،

نتیجه گیری

یافته های این مقاله نشان می دهد ، رعایت حق کپی رایت، اصالت ایده ، حقوق اجتماعی (مانند پای بندی به رعایت حقوق کارگران توسط کارفرما و ایمنی محیط کار، آموزش به داوطلبان یاد گیری این هنر و قراردادن امکانات کارگاهی د ر اختیار افراد تحت آموزش) مرغوبیت و کیفیت مواد اولیه، توجه به هویت و اصول زیباشناسی سنتی، در نظر داشتن مسایل زیست محیطی چون به کاربرد ن چوب یکپارچه بد ون استفاده از مواد شیمیایی مانند چسب و دیگر مواد ، اقدام به کاشت و نگهداری از درختان جغ در منطقه، بازیافت و مد یریت پسماند در کنار قابلیت بازاریابی و عرضه در بازارهای جهانی، ارکان اصلی اصالت یک اثر از نظر یونسکو است که همه این موارد به شرح گفته شده، در کارگاه هنرمند مورد نظر، اجرا شد ه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2153179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!