چینه نگاری سکانسی سازند گورپی در منطقه لنده در شمال غرب دهدشت و تطابق آن با تاقدیس های کوه سیاه (شمال دهدشت) و آغار (جنوب غرب فیروزآباد)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سازند گورپی یکی از سازندهای حوضه زاگرس است که ویژگی های سنگ را منشا دارد. ضخامت سازند گورپی در برش لنده (شمال غرب دهدشت) 221 متر است و متشکل از سنگ آهک مارنی، سنگ آهک نازک تا متوسط لایه و شیل می باشد. سازند گورپی در این برش به صورت پیوسته بر روی سازند ایلام و به صورت ناپیوسته در زیر سازنده پابده قرار گرفته است. مطالعه روزن داران شناور سازند گورپی در برش مورد مطالعه به شناسایی 9 زیست زون منجر گردید که شامل Dicarinella concavata Zone (سانتونین پیشین)، Dicarinella asymetrica Zone (سانتونین پیشین تا اوایل کامپانین پیشین)، Globotruncanita elevata Zone (کامپانین پیشین)، Globotruncana ventricosa Zone (کامپانین میانی تا کامپانین پسین)، Radotruncana calcarata Zone (کامپانین پسین)، Globotruncanella havanensis Zone (کامپانین پسین)، Globotruncana aegyptiaca Zone (کامپانین پسین تا بخش بالایی کامپانین پسین)، Gansserina gansseri Zone (بخش بالایی کامپانین پسین تا بخش زیرین مایستریشین پیشین) و Contusotruncana contusa Racemiguembelina fructicosa Zone (مایستریشین پیشین تا مایستریشین میانی). سن سازند گورپی بر اساس زیست زون های شناسایی شده سانتونین پیشین تا مایستریشین میانی در برش مورد مطالعه می باشد. با استفاده از توزیع انواع مورفوتایپ ها، نسبت روزن داران شناور به کف زی و محتوای کربناته 9 سکانس رسوبی مورد شناسایی قرار گرفت. مرزهای سکانسی به دلیل تشکیل این سازند در نواحی عمیق دریا از نوع رده دوم است. سکانس های شناسایی شده قابل تطابق با سکانس های معرفی شده از سازند گورپی در سایر بخش های زاگرس می باشد و حاکی از شرایط رسوب گذاری یکسان در زمان ته نشست سازند گورپی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
219 تا 235
لینک کوتاه:
magiran.com/p2158100 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!