تاثیر اندازه شرکت بر محتوای اطلاعاتی اعلام سود

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

انتشار صورتهای مالی و اعلام سود حسابداری، اطلاعاتی را به بازار سرمایه منتقل میکند و باعث تغییرات در قیمت و حجم مبادالات سهام میگردد. سوالاتی از این قبیل که آیا از نظر تجربی رابطه ای بین اعلام سود حسابداری و تغییرات قیمت سهام و بازده غیرعادی سهام در دوره زمانی اطراف تاریخ اعلام سود سالانه وجود دارد؟ و اعلامیه های سود اطلاعاتی را به بازار سرمایه منتقل میکند؟ و به طور کلی آیا سود اعلام شده دارای محتوای اطلاعاتی است؟ همواره مد نظر حسابداران میباشد.
با توجه به اینکه بازده غیرمنتظره سهام پس از اعلام سود مربوط به برخی شرکتها، بیشتر از دیگر شرکتها میباشد، این موضوع باعث ایجاد این سوال میشود که چرا بازار به اخبار خوب و بد شرکتها نسبت به برخی شرکتهای دیگر واکنش بیشتری نشان میدهد؟
عوامل زیادی بر ضریب واکنش سود تاثیر دارند که از میان آنها، اندازه شرکت از مواردی است که در ادبیات موضوع در سطح جهان بارها آزمون شده و به عنوان عوامل قوی و تاثیرگذار بر محتوای اطلاعاتی گزارشهای مالی و به خصوص اعلام سود، شناخته شده است. بنابراین سوالهای تحقیق ما به شرح زیر است:
آیا سهامداران نسبت به اعلام خبرسود واکنش نشان میدهند؟
آیا ضریب واکنش نسبت به اعلام سود در بین شرکتها با اندازه های مختلف، متفاوت میباشد؟

برای یافتن پاسخ سوالهای فوق، ما نمونه ای شامل 101 شرکت را در دوره ی سه ساله 1382-1384 مورد بررسی قرار دادیم. نتایج تحقیق نشان داد که بین اعلام سود سالانه و بازده غیرمنتظره اطراف تاریخ اعلام سود رابطه معنی داری وجود دارد. البته مقادیر ضریب همبستگی و ضریب تعیین نشان دهنده یک رابطه مستقیم اما ضعیف میباشد. سپس جهت بررسی سوال دوم، ما ابتدا شرکت ها را براساس اندازه بر مبنای ارزش جمع دارایی ها در پایان سال در سه طبقه، کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم کرده و سپس برای هر طبقه، آزمون جداگانه انجام دادیم. نتایج نشان داد که بین اعلام سود سالانه و بازده غیرمنتظره در اطراف تاریخ اعلام سود درطبقه شرکتهای بزرگ رابطه معنی داری مشاهده نشد. اما در طبقات شرکتهای کوچک و متوسط رابطه معنی دار بود. و میتوان نتیجه گرفت که بین اندازه شرکت و محتوای اطلاعاتی اعلام سود رابطه معکوس وجود دارد. بنابراین به افشاء اطلاعات در شرکتهای کوچک و متوسط باید بیشتر توجه شود زیرا برای استفاده کنندگان اهمیت زیادی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2159008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!