نقش پر بیوتیک های تجاری ای مکس، سلماناکس و ای مکس اولترا بر معیارهای رشد، تغذیه و ترکیبات بیوشیمیایی خون فیل ماهیان جوان (Huso huso Linneaus, 1758)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

هدف از این پژوهش ارزیابی اثرات سه نوع پر بیوتیک تجاری ای مکس، سلماناکس و اولترا (هر یک به میزان  5/0، 1، 5/1 گرم بر کیلوگرم در جیره مصرفی) بر معیارهای تغذیه و ترکیبات بیوشیمیایی خون فیل ماهی جوان بود.

مواد و روش ها

تعداد 900 ماهی با میانگین وزنی 89/0±5/21 گرم در 9 تیمار (هر یک با 3 تکرار) به مدت 60 روز تغذیه شدند. تیمار شاهد بدون افزودن مکمل بود. ماهیان در 3 وعده به میزان 5 درصد وزن بدن غذادهی شدند. پایان دوره آزمایش، عملکرد رشد و تغذیه مورد سنجش قرار گرفت.

یافته ها

وزن نهایی در تیمار اواترا 5/0 (78/21± 00/90 گرم) در مقایسه با تیمار شاهد (60/9± 50/37 گرم) به طور معنی داری بالاتر بود. بیشترین و کمترین میزان ضریب تبدیل غذایی بترتیب در تیمارهای شاهد و اولترا 5/0 بود. نتایج نشان داد که در تیمار پر بیوتیکی (5/0 اولترا) بیشترین میزان نسبت کارایی پروتئین و چربی به ترتیب (77/0±19/2 و 6/2±37/7) و کمترین آن در تیمار شاهد بدست آمد. بطور کلی بهترین تیمار در گروه سلماناکس (دوز 5/0)، در گروه ای مکس (دوز 5/1) و در گروه اولترا (دوز 5/0) بودند. بعلاوه، بعد از تعیین دوز مناسب، ازماهیان در تیمارهای فوق الذکر خونگیری شد. براساس نتایج پارامترهای بیوشیمیای خون، میزان فعالیت AST، ALP و ALT تفاوت معنی داری نداشت، بطوریکه بیشترین میزان آن در تیمار شاهد بدست آمد. مقدار پروتئین و کورتیزول در تیمارهای آزمایشی تفاوت معنی داری نداشت.

نتیجه گیری

نتایج تحقیق حاضر نشان داد که استفاده از پربیوتیک ها در جیره غذایی فیل ماهی اثرات مثبت بر عملکرد تغذیه، آنزیم های کبدی و پارامترهای بیوشیمیایی خون دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2159602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!