تاثیر تمرین هوازی و عصاره رزماری بر فاکتورهای التهابی در مخچه رت های نر مسن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تغییر در بیان سایتوکاین های پیش التهابی نقش مهمی در تسریع روند پیری مغز دارد. مصرف برخی گیاهان سنتی با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی (همانند رزماری) و انجام تمرین های هوازی به صورت منظم ممکن است ازجمله عوامل موثر در کنترل پیری زودرس باشند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر تمرین هوازی و مصرف عصاره رزماری بر میزان TNF-α و IL-6 در بافت مخچه موش های صحرایی نر پیر طراحی شده است.

روش بررسی

تعداد 40 سر رت نر نژاد ویستار 18 ماهه با میانگین وزنی 350 تا 450 گرم انتخاب و به طور تصادفی به پنج گروه کنترل، شم (تردمیل خاموش و گاواژ آب مقطر)، تمرین (12 هفته، 5 روز هفته)، مکمل یا عصاره (12 هفته روزانه 100 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم عصاره رزماری گاواژ شد) و تمرین-مکمل (عصاره) تقسیم شدند. یک روز بعد از آخرین جلسه تمرین، بافت مخچه با رعایت تمام اصول اخلاقی به سرعت از جمجمه خارج و پس از هموژنیزاسیون، میزان TNF-α و IL-6 با تکنیک الایزا ارزیابی شد. داده ها با استفاده از آزمون واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها: 

طبق نتایج حاصل از این مطالعه، افزایش معنی داری در میزان IL-6 در گروه تمرین و گروه مکمل نسبت به گروه کنترل و شم (05/0<p) و همچنین افزایش معنی داری در گروه تمرین-مکمل هم زمان نسبت به کنترل (01/0<p) و شم مشاهده شد (001/0<p). از طرفی میزان پروتئین TNF-α در گروه های تیماری نسبت به شم و کنترل کاهش نشان داد که معنی دار نبود.

نتیجه گیری:

 بر اساس یافته های این پژوهش به نظر می رسد تمرین هوازی به همراه مصرف مکمل عصاره رزماری بر میزان تولید و تعادل بین سایتوکاین های پیش التهابی در ناحیه مخچه رت های پیر می تواند موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2159664 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!