تاثیر بازی های دیجیتالی تلفن های هوشمند بر اضطراب، افسردگی و خستگی بیماران مبتلا به تالاسمی
بیماری تالاسمی یک کم خونی ارثی مزمن است که بیمار را در تمام طول عمر به دلیل اقدامات درمانی مانند ترانسفوزیون خون دچار مشکلات روحی روانی می کند. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر بازی های دیجیتالی توسط گوشی هوشمند بر اضطراب، افسردگی و خستگی بیماران تلاسمی انجام شد.
در این مطالعه نیمه تجربی، 36 نفر بیمار تالاسمی تحت درمان در زابل در سال 1398بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند و به طور تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. در گروه مداخله، بیماران تحت تاثیر بازی درمانی بوسیله گوشی همراه در طی جلسات ترانسفوزیون خون به مدت 28-21روز قرار گرفتند. میزان اضطراب، افسردگی و خستگی به وسیله پرسشنامه استاندارد اضطراب اسپیل برگر، پرسشنامه افسردگی زونگ و پرسشنامه چند بعدی خستگی بعد از یک ماه سنجش شد. سپس داده ها توسط SPSS-22 آنالیز شد.
نتایج مطالعه نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمرات متغیرهای اضطراب از (89/5)88/47 به (12/6)66/37، افسردگی از (73/4)77/46 به (13/6)61/37 و خستگی از (73/6)33/61 به (34/9) 33/47 در گروه مداخله با (001/0≤P) بعد از انجام مداخله، نسبت به گروه کنترل که میانگین و انحراف معیار اضطراب از (41/9) 38/47 به (16/8) 00/47 و افسردگی از (55/8) 83/46 به (55/5) 88/44 و خستگی از (28/14) 61/59 به (81/9) 05/57 رسید، معنی دار شد.
نتایج این مطالعه تاثیر بازی های دیجیتالی را در بهبود اضطراب، افسردگی و خستگی بیماران تایید کرد. بنابراین می توان این روش را به عنوان یکی از روش های غیردارویی بهبود این مشکلات در بیماران تالاسمی توصیه نمود.
تالاسمی ، گوشی هوشمند ، بازی درمانی ، اضطراب ، افسردگی ، خستگی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.