تاثیر ساختار سازمانی بوروکراتیک بر تغییر سازمانی با نقش میانجی فرسودگی شغلی (مورد مطالعه:کارکنان فرماندهی انتظامی خراسان شمالی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش تاثیر ساختار سازمانی بوروکراتیک بر تغییر سازمانی با نقش میانجی فرسودگی شغلی در قالب یک مدل علی بررسی شده است. جامعه آماری شامل کارکنان نیروی انتظامی خراسان شمالی است؛ تعداد 151 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها سه پرسشنامه استاندارد است که شامل بوروکراتیک لیو و همکاران (2002)، تغییر سازمانی ادکار (2007) و فرسودگی شغلی مسلچ (1985) بوده است. بعد از تایید روایی محتوا با نظر کارشناسان و استادان، پایایی پرسشنامه ها از طریق آلفای کرونباخ  برای پرسشنامه ساختار سازمانی بوروکراتیک، تغییر سازمانی و فرسودگی شغلی به ترتیب 82/0، 75/0 و 73/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها ابتدا آمار توصیفی که به بررسی متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق، سپس آمار استنباطی استفاده شد. در آمار تحلیلی این پژوهش برای آزمودن معناداری روابط بین متغیرها و مدل های اندازه گیری به دست آمده، از نرم افزار SPSS22  و  AMOS16  استفاده شد. برای بررسی اثر میانجی متغیر فرسودگی شغلی از روش بوت استرپینگ استفاده شد. با توجه به یافته ها، مسیر غیرمستقیم ساختار بوروکراتیک با فرسودگی شغلی و تغییر سازمانی با 95% اطمینان معنا دار است. بنابراین، بر اساس نمودار تصمیم گیری روش بوت استرپینگ امکان تحلیل میانجی گری برای متغیر فرسودگی شغلی وجود دارد؛ یعنی فرسودگی شغلی تاثیر مثبت ساختار بوروکراتیک بر تغییر سازمانی را به صورت کامل میانجی گری می کند. بنابراین، نتایج نشان داد ساختارسازمانی بوروکراتیک بر تغییرسازمانی با نقش میانجی فرسودگی شغلی کارکنان نیروی انتظامی خراسان شمالی تاثیر مثبت و معناداری دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2183036 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!