بررسی تاثیر عصاره های آبی و اتانولی پوست انار (Punica granatum) بر رشد باکتری اشریشیاکلی (Escherichia coli) تلقیح شده درگوشت چرخ شده کپور معمولی (Cyprinus carpio)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ا امروزه استفاده از روش های نوین نگهداری نظیر استفاده از ضدمیکروبها جایگاه ویژه ای در صنایع غذایی پیدا کرده اند. از طرف دیگر با توجه به نگرانی های موجود در مورد استفاده از نگهدارنده های شیمیایی و اثرات مضر احتمالی آنها گرایش به استفاده از نگهدارنده های طبیعی افزایش یافته است. با توجه به احتمال بالای آلودگی ماهیان پرورشی به باکتری اشریشیاکلی (Escherichia coli)، هدف تحقیق حاضر، بررسی استفاده از عصاره های آبی و اتانولی پوست انار (Punica granatum) جهت مهار رشد باکتری اشریشیاکلی در گوشت چرخ شده ماهی کپور معمولی است. پس از ارزیابی حسی گوشت چرخ شده کپور معمولی آغشته شده با عصاره های آبی و اتانولی پوست انار و تعیین غلظت بهینه، عصاره های آبی و اتانولی به گوشت چرخ شده تلقیح شده باcfu/g  103×1 باکتری اشریشیاکلی، اضافه شد. سپس تیمارها بسته بندی و در طول دوره آزمایش در دمای یخچال نگهداری شدند. شمارش باکتری در روزهای 0، 1، 3، 6، 9 و 12 صورت گرفت. طبق نتایج، عصاره اتانولی فعالیت ضدباکتری قابل توجهی داشت و غلظت 20 درصد با حذف باکتری در 24 ساعت اولیه، بیشترین تاثیر را داشت و غلظت های 10، 5/12 و 15 درصد در رده های بعدی قرار گرفتند. عصاره آبی فعالیت ضدمیکروبی بسیار ضعیفی داشته و در طی دوره آزمایش، باکتری روند رشد صعودی نشان داد. نتایج این تحقیق نشان داد که با افزایش غلظت عصاره های آبی و اتانولی پوست انار میزان فعالیت ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی نیز در گوشت چرخ شده تقویت می شود. فعالیت ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی بیشتری در عصاره اتانولی نسبت به عصاره آبی مشاهده شد. استفاده از عصاره های آبی و اتانولی پوست انار به دلیل خاصیت ضدباکتری، آنتی اکسیدانی و محافظتی که دارد می تواند نقش مهمی در نگهداری و تامین سلامت مواد غذایی و همچنین مصرف کننده ایفا کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
383 تا 394
لینک کوتاه:
magiran.com/p2184393 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!