تحلیل و مدل سازی تغییرات طول خطوط افزایش و کاهش سرعت در رابط های راه های شریانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در حال حاضر مسئله ترافیک در شهرهای بزرگ به عنوان یک معضل در اکثر کشورها مطرح است. بخشی از این مشکل با اصلاح طرح هندسی، قابل حل است. یکی از موارد مهم در طراحی، رعایت طول مناسب بین نواحی تداخلی در بزرگراه ها است که تامین نشدن آن در این ناحیه، باعث تغییر مسیر ناگهانی وسایل نقلیه، تصادف و به تبع آن موجب ایجاد تراکم در بزرگراه ها می گردد . استفاد ه مناسب از خطوط افزایش وکاهش سرعت در بزرگراه ها، تاخیر در رمپ ها را کاهش داده و با کاهش اختلاف سرعت وسایل نقلیه، باعث افزایش سطح ایمنی می گردد.

روش شناسی

طبق ضوابط آیین نامه ای، خطوط افزایش و کاهش سرعت با استفاده از روش شبیه سازی در شبیه سازی گردید. این نرم افزار به دلیل توانایی Aimsun مقیاس خرد (شبیه سازی میکروسکوپیک) در نرم افزارآن برای انجام تجزیه وت حلیل دقیق در مقیاس میکروسکوپیک، نتایج نزدیک به واقعیت را ارایه می کند.

یافته ها

در این پژوهش، تقاطع دو بزرگراه دوخطه دوطرفه مورد مطالعه قرار گرفت. طول خط تغییر سرعت،حجم مسیر اصلی و حجم لوپ به عنوان ورودی پژوهش در نظر گرفته شدند و اثر تغییر طول ناحیه تداخلی برزمان تاخیر، سرعت، چگالی، زمان سفر و زمان توقف، با استفاده از نرم افزار بررسی شد . با فرض ثابت ب ودنوارد شد . در Aimsun حجم ترافیک، پنج طول مختلف برای خطوط افزایش و کاهش سرعت در نر م افزارادامه، زمان تاخیر، چگالی، جریان، سرعت، زمان توقف و زمان سفر به عنوان خروجی تعیین شدند . درنهایت مقایسه شدند و طول خط تغییر سرعت بهینه برای AHP شاخص های به دست آمده توسط تحلیل سلسل همراتبیتقاطع موردنظر در دو حالت افزایش و کاهش سرعت مشخص گردید.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که بین پنج سناریوی بررسی شده، حالتی که طول ناحیه تداخلی 50 متر در نظرگرفته شد، در مجموع بهترین عملکرد را نشان داد. به عبارت دیگر، همیشه طول خط تغییر س رعت بیشتر ، تاثیرقابل توجهی بر شاخص های ترافیکی نخواهد داشت و از نظر اقتصادی، ساخت آن توجیه پذیر نیست.

زبان:
فارسی
صفحات:
231 تا 258
لینک کوتاه:
magiran.com/p2184415 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!