بررسی میزان تاثیر هدایت شغلی و مشاوره مدرسه در انتخاب رشته های آموزش فنی و حرفه ای دانش آموزان شاهد و غیرشاهد استان مازندران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

یکی از مسایل و دغدغه های جوانان امروزی، شغل است که اغلب بدون توجه به زمینه های استعداد، علاقه، رغبت و هدف مشخص در زندگی تحصیلی و دوره مهارت آموزی انتخاب می شود. در بسیاری از کشورهای پیشرفته در کنار موسساتی که دانش آموزان را برای اشتغال به کار تربیت می کنند، مراکز خاصی نیز برای راهنمایی و هدایت تحصیلی وجود دارد. این مراکز که از راهنمایان با تجربه ای برخوردار هستند، با اتکا به روش ها و شیوه های علمی به مراجعان کمک می کنند تا ضمن انتخاب راه و روشی روشن به خود و جامعه فایده رسانند. مقاله حاضر درصدد است که میزان تاثیر هدایت شغلی و مشاوره های مدرسه را بر روی انتخاب رشته های آموزش فنی و حرفه ای دانش آموزان شاهد و غیرشاهد استان مازندران مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان شاهد و غیرشاهد سال های دوم و سوم شاغل به تحصیل در هنرستان های فنی و حرفه ای استان مازندران می باشد (75 و 16191 نفر). نمونه آماری شامل 63 نفر از دانش آموزان شاهد و 372 نفر از دانش آموزان غیر شاهد است. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری T استیودنت، استفاده شده است. نتایج تحلیل حاکی از آن است که هدایت شغلی و مشاوره های مدرسه در انتخاب رشته های فنی و حرفه ای دانش آموزان غیرشاهد و شاهد تاثیر زیادی ندارد. همچنین، یافته های پژوهش نشان می دهد که میزان تاثیر هدایت شغلی و مشاوره های مدرسه، بر انتخاب رشته های آموزش فنی و حرفه ای در دو گروه یکسان نیست و تفاوت معنی داری در بین آنها مشاهده شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2195683 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!