نقش میانجی تاب آوری در رابطه بین ذهن آگاهی و بهزیستی ذهنی بیماران دیابتی شهرستان بناب در سال 1397: یک مطالعه توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سیر صعودی دیابت، مشکلات فراوانی را برای بشر به وجود آورده است. با توجه به نقش ذهن آگاهی در کاهش این مشکلات، مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی تاب آوری در رابطه ذهن آگاهی و بهزیستی ذهنی بیماران دیابتی انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه توصیفی به روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. از میان جامعه آماری که شامل کلیه اعضای فعال انجمن دیابت شهرستان بناب در سال 1397 بودند، 500 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه پنج عاملی ذهن آگاهی Bauer و همکاران، مقیاس تاب آوری Connor-Davidson و پرسش نامه بهزیستی ذهنی Warwick Edinburgh جمع آوری و با ضریب همبستگی Pearson و مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند.

یافته ها

ذهن آگاهی همبستگی مثبتی با بهزیستی ذهنی (001/0>p، 662/0=r)،  و تاب آوری (001/0>p، 662/0=r) داشت. تاب آوری نیز با بهزیستی ذهنی همبستگی مثبت (001/0>p، 772/0r=) داشت. تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که مسیرهای مستقیم از ذهن آگاهی به بهزیستی ذهنی (001/0>p، 20/0β=) ذهن آگاهی به تاب آوری (001/0>p، 76/0β=) و تاب آوری به بهزیستی ذهنی(001/0>p، 66/0β=)، از نظر آماری معنی دار بود و هم چنین ذهن آگاهی به واسطه تاب آوری به صورت مثبت بهزیستی ذهنی را پیش بینی کرد (001/0>p ، 51/0β=).

نتیجه گیری

ذهن آگاهی می تواند هم به طور مستقیم و هم به واسطه تاب آوری، بهزیستی ذهنی را به صورت مثبت و معنی دار پیش بینی کند. به نظر می رسد توجه به مدل ذهن آگاهی، تاب آوری و بهزیستی ذهنی در برنامه درمانی و مشاوره ای بیماران دیابتی مفید خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
773 تا 790
لینک کوتاه:
magiran.com/p2196438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!