بررسی قدرت تشکیل بیوفیلم به روش میکروتیتر پلیت در باکتری اشرشیاکلی یوروپاتوژن جدا شده از بیماران مبتلا به عفونت ادراری همراه با سنگ سیستم ادراری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عفونت دستگاه ادراری یکی از شایعترین عفونت های بیمارستانی است که از کلونیزه شدن اشرشیا کلی یوروپاتوژن در اپیتلیوم مخاطی میزبان و تشکیل بیوفیلم میکروبی ناشی می شود و به بافت میزبان آسیب می رساند. هدف از این مطالعه تعیین میزان قدرت تشکیل بیوفیلم اشریشیا کلی یوروپاتوژن مستقر بر روی سنگهای سیستم ادراری افراد دارای عفونت ادراری می باشد.

مواد و روش ها

در این بررسی، تعداد 380 بیمار دارای کشت ادرار مثبت با باکتری اشرشیا کلی مورد بررسی قرار گرفت. از این تعداد بیماران 34 نفر بصورت همزمان دارای سنگ سیستم ادراری و عفونت ادراری با اشرشیا کلی بودند. این سنگها با رعایت شرایط استریل جهت کشت به آزمایشگاه ارسال گردید. برای حفظ و نگهداری طولانی مدت باکتری جهت جمع آوری و انجام تستهای دیگر به نحوی که خود باکتری آسیب نبیند، آنها را در حالت ذخیره گلیسرول(Glycerol Stock) نگهداری میکنیم. برای بررسی میزان قدرت تشکیل بیوفیلم این باکتری با روش میکروتیترپلیت بررسی گردید.

نتایج

نتایج نشان دادند که مجموع 34 نمونه سنگ مورد بررسی به کمک روش های متداول حاوی اشریشیا کلی یوروپاتوژن بودند که این میکروارگانیسم از نظرمیزان تشکیل بیوفیلم 18% قدرت بسیار کم، 20 ٪ قدرت متوسط و 59٪ دارای قدرت بسیار بالا نشان داد.

نتیجه گیری

در این مطالعه نشان داده شد که وجود همزمان عفونت به همراه سنگهای ادراری به عنوان یک سطح و بستر مناسب برای باکتری اشریشیا کلی یوروپاتوژن و در نتیجه تشکیل بیوفیلم این باکتری بر سطح سنگ، باعث استقرار بیشتر عفونت دستگاه ادراری و همچنین ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی در سویه های ایجاد کننده عفونت دستگاه ادراری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
474 تا 486
لینک کوتاه:
magiran.com/p2196487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!