مقایسه اثرات سطوح مختلف پودر بذر آویشن شیرازی (Zataria multiflora) بر فراسنجه های خونی، بیوشیمیایی و ایمنی زایی در جوجه های گوشتی و محلی کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثرات سطوح مختلف خوراکی پودر بذر آویشن شیرازی (Zataria multiflora) بر فراسنجه های خونی، بیوشیمیایی و ایمنی زایی در جوجه های یک روزه گوشتی و محلی در یک طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار شامل گروه های کنترل و مقادیر 100، 200 و 300  میلی گرم در کیلوگرم پودر آویشن در جیره  به مدت 42 روز انجام شد. در پایان دوره کلیه حیوانات آسان کشی شده و نمونه های خون از ورید بالی اخذ گردید.  پس از آماده سازی، فراسنجه هایی مانند پروتئین تام، آلبومین، گلوبولین، تری گلسیرید، کلسترول، لیپوپروتئین با چگالی زیاد (HDL)، لیپوپروتئین با چگالی اندک (LDL) و همچنین فعالیت آنزیم های کبدی شامل آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)، آلانین آمینوترانسفراز (ALT)، گاماگلوتامیل ترانسفراز (GGT) اندازه گیری شد. تعداد لنفوسیت و هتروفیل نیز مورد شمارش قرار گرفت. همچنین مقادیر ایمنوگلوبولین های سرمی نیز اندازه گیری شد. نتایج حاصله حاکی از این بود که فراسنجه های بیوشیمیایی، خونی و مقادیر ایمونوگلوبولین ها  در هر دو نژاد دست خوش تغییرات معنی داری در مقایسه با گروه شاهد شدند. همچنین اختلاف معنی دار وابسته به نژاد در فاکتورهای مذکور ثبت شد. به طوری که مقادیر پایه (گروه شاهد) کلسترول، تریگلسرید، LDL، تعداد هتروفیل و لنفوسیت، فعالیت آنزیم ALT و مقادیر IgM در دو نژاد با یکدیگر متفاوت بود. مطمعنا، پودر بذر آویشن اثرات مطلوبی را بر روی فراسنجه های بیوشیمایی و خونی در هر دو نژاد داشته است، اما مقادیر ایمونوگلوبولین ها به طور کلی تغییر چندانی نداشتند و به نظر می رسد که باید مقادیر بیشتری از پودر گیاهی استفاده شود تا پاسخ ایمنی در جوجه ها ایجاد شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
3067 تا 3078
لینک کوتاه:
magiran.com/p2198274 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!