تحلیل نقش مولفه های آمایش سرزمین در توسعه گردشگری استان سیستان و بلوچستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اهمیت گردشگری به اندازه ای است که در آمایش سرزمین، به عنوان یک بخش ارزشمند و رشد یابنده در زمینه رهیافت اقتصادی مطرح بوده است. به همین منظور پژوهش حاضر به دنبال تحلیل نقش مولفه های آمایش سرزمین در توسعه گردشگری استان سیستان و بلوچستان است.

روش

پژوهش حاضر از نظر هدف توسعه ای- کاربردی و رویکرد حاکم بر آن روش توصیفی- تحلیلی است. برای جمع آوری داده های تحقیق از روش های اکتشافی استفاده شده است. جامعه آماری شامل استان سیستان و بلوچستان در سال 1399 است. حجم نمونه، 400 نفر از ساکنان و 30 نفر از کارشناسان و متخصصان است. از روش های دلفی، آزمون پیرسون، آماره T، آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون آماری F لوین برای تحلیل داده های پژوهش استفاده شده است.

یافته ها

بر اساس نتایج آزمون T، مولفه های آمایش سرزمین نظیر امنیتی و پدافندی(با میانگین 77/3)، زیربنایی و نیروی انسانی(با میانگین 37/3)، سیاسی و مبارزه با قاچاق کالا(با میانگین 25/3)، اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی(با میانگین 13/3) و زیست محیطی و فضایی (با میانگین 02/3) به ترتیب بیش ترین تاثیر در توسعه گردشگری در استان سیستان و بلوچستان دارند. بر اساس ضریب همبستگی پیرسون، با اطمینان 99 % و سطح خطای کوچک تر از 01/0 بین آمایش سرزمین و مولفه های گردشگری مشتمل بر محیطی(59/0)، اقتصادی(66/0)، خدماتی(67/0) ، اجتماعی - فرهنگی(69/0)، سیاسی(65/0)، اطلاع رسانی و تبلیغات(63/0)، رقابت پذیری(68/0) و امنیت گردشگران(71/0) رابطه مستقیم (مثبت) وجود دارد.

نتیجه گیری

ارتباط بین آمایش سرزمین و مولفه های گردشگری به صورت مستقیم و مثبت است. آمایش سرزمین با مولفه امنیت گردشگران بیشترین ارتباط و با مولفه محیطی کمترین ارتباط را دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2199110 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!