تکنیک بازرسی بر مبنای ریسک و سودمندی های اجراء آن در بهبود سیستم مدیریت فرآیندی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در صنایع فرآیندی با توجه به حوادث بوقوع پیوسته که غالبا منجر به فوت و خسارات شدید به تجهیزات و محیط‌زیست گردیده است به دنبال روشی هستند که با اجراء‌ آن بتوانند به‌صورت یکپارچه و برنامه‌ریزی‌شده از وقوع این حوادث به‌طور موثر پیشگیری و یا از شدت و احتمال آن‌ها بکاهند. هدف از این مطالعه بررسی تکنیک بازرسی بر مبنای ریسک و سودمندی‌های اجراء آن در بهبود سیستم مدیریت فرآیندی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بود.

روش‌ بررسی

در این مطالعه مروری که از نوع توصیفی- گذشته‌نگر بود ابتدا کلیدواژه‌های مرتبط با عنوان پژوهش که شامل بازرسی برمبنای ریسک، مدیریت ریسک، احتمال وقوع ازکارافتادگی، پیامد وقوع ازکارافتادگی، آنالیز ریسک، مدیریت فرآیند، نگهداری و تعمیرات بر مبنای ریسک، مدیریت خوردگی، ایمنی فرآیند و مدیریت یکپارچگی دارایی بود انتخاب و سپس در پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی Science Direct, PubMed, Google Scholar, SID, Google Search, Magiran, Civilica و Scopus بدون محدودیت زمانی مورد جستجو قرار گرفتند. سپس یافته‌ها و نتایج پژوهش‌های تاییدشده استخراج و تجزیه‌وتحلیل شدند. درنهایت نتیجه‌گیری و جمع‌بندی در خصوص تاثیر مزایای این روش در بهبود سیستم مدیریت فرآیندی موردبررسی قرار گرفت.

یافته ‌ها

یافته‌ها نشان داد مزایای به‌کارگیری بازرسی برمبنای ریسک در 11دسته: کسب‌وکار(اقتصادی)، عملیات اثربخش، مدیریت ریسک،‌ مدیریت بازرسی اثربخش، مدیریت یکپارچه خوردگی و دارایی‌ها، صلاحیت و دانش کارشناسان، سلامت، ایمنی و محیط‌زیست ، تطابق با استاندارهای مبتنی بر ریسک و ایمنی ، ایمنی فرآیند،‌ انتظارات اجتماعی و الزامات قانونی و قضایی طبقه‌بندی ‌شدند. با توجه به مزایای ذکرشده،‌ بازرسی برمبنای ریسک، می‌تواند زمینه را برای اجرایی کردن سیستم‌های مدیریت فرآیندی در صنایع نفت،گاز و پتروشیمی ایجاد کند.

نتیجه‌گیری

مطابق یافته‌ها به‌کارگیری بازرسی برمبنای ریسک در صنایع نفت،‌ گاز و پتروشیمی مزایای متعددی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین پیاده‌سازی و اجراء بازرسی بر مبنای ریسک در صنایع مذکور می‌تواند باعث افزایش قابلیت کارکرد تجهیزات و بهبود سیستم مدیریت فرآیندی گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
158 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p2199256 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!