تاثیر اندازه و حجم سایت، فایل های غنی، تعداد مقالات و پیوندهای سایت بر رویت پذیری در صد وب سایت برتر نظام رتبه بندی وبومتریک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

وب سایت های دانشگاهی با معرفی تاریخچه، اهداف، خدمات آموزشی، پژوهشی، اداری و فوق برنامه فرهنگی و جذب دانشجویان، اساتید و کارکنان نقش مهمی در نشر اطلاعات آموزشی، پژوهشی و اداری دانشگاه ها بر عهده دارند و ارزیابی آنها بدان جهت حایز اهمیت است که محلی ضروری برای بازتاب فعالیت های آموزشی، پژوهشی و اداری دانشگاهیان به شمار می روند. از جمله مولفه های که در رتبه بندی وبومتریک و ارزیابی های وب سنجی مورد توجه پژوهشهای متعددی قرار گرفته است، شاخص رویت پذیری است. رویت پذیری و وضوح در ارتباط با توانمندسازی ارتباط متقابل در فضایی هستند که امروزه اهمیت زیادی یافته است. در مطالعات مختلف شاخص های چندی از جمله پیوندها، حجم و اندازه وب سایت، تعداد مقالات بازیابی شده از گوگل اسکالر و یا عمر سایت به عنوان زیرمجموعه رویت پذیری و یا عوامل مرتبط با آن مطرح گردیده است. با توجه به اهمیت موضوع، هدف این مطالعه بررسی تاثیر اندازه سایت، فایل های غنی، تعداد مقالات و پیوندهای سایت بر رویت پذیری صد وب سایت برتر دانشگاهی است.

روش شناسی:

 تحقیق حاضر به لحاظ نوع در زمره تحقیقات کاربردی است که با روش پیمایشی تحلیلی انجام شد. داده ها با استفاده از یک سیاهه وارسی بر اساس مدل صنعت فیشکین و پولارد (2007) گردآوری شد که حاوی30 گویه برای چهار زیرمجموعه رویت پذیری، اندازه و حجم وب سایت (شامل تعداد صفحه های وب سایت، حجم وب سایت براساس واحد مگابایت، و رتبه صفحه)، فایل های غنی اطلاعاتی (شامل فایل های پی.دی.اف.، داک، پی.پی.تی، پی.اس. و آر.تی.اف.) و تعداد مقالات بازیابی شده از طریق گوگل اسکالر بود. روایی ابزار به صورت صوری و پایایی آن با استفاده از روش بازآزمایی محاسبه شد و همبستگی نتایج در مقدار (89/0= r) به دست آمد که پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت.

یافته ها:

 نتایج نشان داد که 14 مورد از ویژگی های عملیاتی مدل صنعت در 100 درصد وب سایتها رعایت شده است. بیش از 77 درصد وب سایت ها عمر بالاتر از 18 سال دارند. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که اندازه و حجم سایت (637/0=r) در سطح معنی داری (002/0=Sig.)، تعداد فایل های غنی شده (546/0=r) در سطح معنی داری (001/0=Sig.)، دریافت پیوندهای ارجاعی (674/0=r) در سطح معنی داری (000/0=Sig.)، و تعداد مقالات بازیابی شده از گوگل اسکالر (604/0=r) و سطح معنی داری (001/0=Sig.) بر رویت پذیری تاثیر مستقیم دارد.

نتیجه گیری:

 نتیجه این که با درج تعداد فایل های غنی بیشتر، افزایش اندازه و حجم سایت، درج بروندادهای پژوهشی در سایت و برقراری پیوندهای بیشتر می توان رویت پذیری سایت را افزایش داد. افزایش رویت پذیری سایت نشان دهنده حضور موفقیت آمیز، پویا و اثرگذار دانشگاه در فضای اطلاعاتی جدید است.

زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 220
لینک کوتاه:
magiran.com/p2202466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!