بررسی آزمایشگاهی و عددی تاثیر دیواره های مستغرق بر راندمان تله ‏اندازی رسوب در حوضچه های رسوبگیر بندهای انحرافی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از قسمت‏های مهم و اساسی در مجموعه سازه‏ های انتقال آب، حوضچه‏ های رسوبگیر در شبکه‏ های انتقال آب است. حوضچه‏ های رسوبگیر از جمله سازه‏ های ضروری است که به‏ منظور جدا کردن رسوبات همراه جریان ورودی، بعد از آبگیر و ابتدای کانال‏های انتقال آب احداث می‏شوند. از آنجایی که وجود بیش از حد رسوبات به ‏خصوص برای مصارف کشاورزی و پرورش آبزیان مضر است و باعث کاهش کارایی در بهره ‏وری محصولات مرتبط می‏گردد، اهمیت این سازه ‏ها بیشتر می‏شود.

مواد و روش

در پژوهش حاضر تاثیر قرارگیری دیواره عمود بر مسیر جریان در حوضچه رسوبگیر بر روی راندمان تله ‏اندازی رسوب، در دو حالت دیواره‏دار و ساده (بدون دیواره یا شاهد)، مورد بررسی قرار گرفت. به همین منظور، 5 مدل فیزیکی حوضچه رسوبگیر در حالت‏های ساده (بدون دیواره یا شاهد) و دیواره ‏دار، با نسبت‏های ارتفاعی یک سوم و یک دوم نسبت به ارتفاع حوضچه رسوبگیر، و با تعداد سه و پنج دیواره از جنس پلاستیک فشرده ساخته شد. آزمایش‏ها با وارد نمودن ذرات رسوب با دانه ‏بندی ثابت کمتر از 0/1 میلی‏متر و وزن ثابت 2/8 کیلوگرم در یک کانال مستطیل شکل از جنس بتن در آزمایشگاه هیدرولیک دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری انجام شد. پس از اتمام آزمایش بر روی هر یک از مدل‏ها، میزان رسوبات ترسیب شده جمع‏آوری گشته و سپس خشک و توزین شد. در این آزمایش‏ها تعداد و ارتفاع دیواره ‏های قرار داده شده در حوضچه رسوبگیر تغییر و تاثیر آنها بر میزان راندمان تله‏ اندازی مورد بررسی قرار گرفت. در پایان نتایج بدست آمده از آزمایشات، به‏ کمک مدل عددی به ‏وسیله نرم‏ افزار FLUENT و به کمک آزمون آماری با کمک نرم‏ افزار SPSS، مورد راستی آزمایی قرار گرفت.

یافته‏ ها: 

نتایج آزمایشگاهی نشان دادند که وجود دیواره‏ ها در مسیر عبور جریان در حوضچه رسوبگیر باعث افزایش معنی دار میزان تله ‏اندازی رسوب شد. افزایش تعداد دیواره‏ ها از سه به پنج دیواره، به‏ ترتیب در نسبت‏های ارتفاعی یک سوم و یک دوم نسبت به ارتفاع حوضچه رسوبگیر، سبب افزایش 5/9 و 7/65 درصدی بر میزان تله ‏اندازی رسوب نسبت به حالت بدون دیواره (شاهد) شده است. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که اثر هم‏زمان هر دو پارامتر ارتفاع و تعداد دیواره سبب افزایش 10 الی 27 درصدی روی راندمان تله‏ اندازی رسوبات شده است. نتایج آماری حاکی از وجود تفاوت معنی‏ دار میان وجود و عدم وجود دیواره بر میزان راندمان تله اندازی بوده است. نتایج شبیه سازی عددی نیز بیان کننده تاثیر وجود دیواره ‏ها بر تغییر الگوی جریان است و نشان می‏دهد که افزایش تعداد دیواره‏ ها سبب افزایش میزان رسوبگذاری در حوضچه رسوبگیر شده است.

نتیجه‏ گیری: 

به طور‏کلی می‏توان نتیجه گرفت استفاده از دیواره در مسیر عبور جریان حاوی رسوب از حوضچه رسوبگیر، سبب کاهش تلاطم جریان ورودی و کاهش سرعت جریان در حوضچه می‏شود. می‏توان بیان کرد که افزایش طول مسیر جریان و پخش رسوبات ورودی در عرض حوضچه سبب افزایش میزان ترسیب و راندمان تله‏ اندازی می‏گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
247 تا 254
لینک کوتاه:
magiran.com/p2204176 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!