اثر شرایط عملیاتی (اسیدیته آزاده، اسیدیته کل، زمان، دما، غلظت شتابدهنده و غلظت ماده فعال کننده سطح) بر مقاومت در برابر خوردگی پوشش فسفاته روی تری کاتیونیک

چکیده:
جهت بررسی اثر شرایط عملیاتی برروی مقاومت در برابر خوردگی پوشش تشکیل یافته بر روی سطح فلز در اثر فرآیند فسفاتاسیون روی تری کاتیونیک در سیستم غوطه وری، یکسری آزمایش ها در مقیاس آزمایشگاهی و با شبیه سازی خطوط تولیدی صنعتی انجام شد. با انجام آزمایش مخصوص تعیین میزان مقاومت در برابر خوردگی، تست آب نمک، نتایج آزمایش ها بیان کننده آن بود که، در مورد پارامتر اسیدیته آزاد، با بالارفتن تدریجی آن، مقاومت در برابر خوردگی پوشش افزایش می یابد و در یک محدود مشخص، پوشش بیشترین مقاومت در برابر خوردگی را از خود نشان می دهد و با بالا رفتن بیشتر اسیدیته آزاد، این مقاومت کاهش می یابد. در مورد پارامتر اسیدیته کل، مجددا ملاحظه می شود که در یک محدوده معین از اسیدیته کل، مقاومت در برابر خوردگی پوشش به اندازه کافی بالاست و در خارج این محدوده افت مقاومت مشاهده می شود.
در مورد زمان، در یک محدوده اولیه از زمان عملیاتی مقاومت پوشش در برابر خوردگی افزایش می یابد و بعد از این محدوده تغییر چندانی در این پارامتر به چشم نمی خورد. در مورد پارامتر دمای عملیاتی، ملاحظه می شود که در یک محدوده معین دمایی، پوشش تشکیل شده مقاومت بالایی از خود نشان می دهد و در خارج این محدوده، مقاومت کاهش می یابد. غلظت شتابدهنده فسفاته نیز اثر خود را این چنین نشان می دهد که در غلظتهای پایین مقاومت پوشش تشکیل یافته در برابر خوردگی به مراتب بهتر از غلظتهای بالا است. و اما درباره تاثیر غلظت فعال کننده سطح در محدوده غلظتهای پایین از این ماده، پوشش تشکیل یافته مقاومت بالاتری در برابر خوردگی از خود نشان می دهد تا غلظتهای بالای این ماده.
زبان:
فارسی
در صفحه:
625
لینک کوتاه:
magiran.com/p220630 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!