بررسی وضعیت یکی از بیمارستان های تخصصی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر اساس شاخص بیمارستان های ارتقادهنده سلامت سازمان جهانی بهداشت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیمارستان ها جزو بهترین بسترها برای ارایه خدمات ارتقای سلامت و پیشگیری هستند. ماموریت اخیر بیمارستان ها تغییر نگرش درمان محور به نگرش سلامت محور است. مطالعه حاضر با هدف تعیین شاخص های بیمارستان های ارتقادهنده سلامت سازمان جهانی بهداشت در یکی از بیمارستان های تخصصی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه کاربردی، وضعیت بیمارستان با استفاده از چک لیست خودارزیابی بیمارستان های ارتقادهنده سلامت سازمان جهانی بهداشت بررسی شده است. ارزیابی در پنج استاندارد شامل سیاست مدیریت، بیمارسنجی، اطلاعات بیمار و مداخلات درمانی، ارتقای محیط کاری سالم و استمرار در درمان و همکاری انجام شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و اکسل 2013 تجزیه وتحلیل شد.

یافته ها

نتایج نشان داد بیمارستان در زمینه خط مشی مدیریت در مقایسه با دیگر استانداردهای بیمارسنجی، اطلاعات بیمار و مداخلات درمانی، ارتقای محیط کاری سالم و استمرار در درمان و همکاری، بر اساس شاخص های بیمارستان های ارتقادهنده سلامت سازمان جهانی بهداشت از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده است.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان داد بر اساس شاخص بیمارستان های ارتقادهنده سلامت سازمان جهانی بهداشت، این بیمارستان وضعیت مطلوبی ندارد و خط مشی مدیریت، ضعیف ترین وضعیت را در بین سایر استانداردها داشت. پیشنهاد می شود با توجه به اهمیت تغییر مسیر حرکت بیمارستان ها از رویه سنتی به سمت ارتقای سلامت، به منظور قرارگرفتن در لیست بیمارستان های ارتقادهنده سلامت سازمان جهانی بهداشت تلاش بیشتری صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2207806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!