تاثیر توالی و فاصله زمانی افزودن ماده افزودنی و سولفوسولفورون به آب سخت در کنترل یولاف وحشی زمستانه (.Avena sterilis ssp. ludoviciana Durieu)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اینکه آیا توالی و فاصله زمانی افزودن ماده افزودنی و علف کش به آب سخت می تواند کارایی علف کش را تحت تاثیر قرار دهد یا خیر تاکنون بدون پاسخ مانده بود. در آزمایش دز-پاسخ که در گلخانه تحقیقاتی دانشگاه بوعلی سینا اجرا شد، شش مقدار از سولفوسولفورون با آب مقطر و آب سخت حاوی کاتیون های Na+، Ca++ و Fe+++ (600 میلی گرم در لیتر از نمک کربناتی) با و بدون افزودن اسیدسیتریک (500 میلی گرم در لیتر) یا سولفات آمونیوم (20 گرم در لیتر) نیم ساعت قبل، همزمان و نیم ساعت بعد از افزودن علف کش به حامل های پاشش بر روی یولاف وحشی زمستانه در مرحله چهار برگی پاشیده شد. نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون غیرخطی نشان داد که برعکس سولفات آمونیوم که بر کارایی سولفوسولفورون بی تاثیر بود، افزودن اسید سیتریک به آب مقطر با هر توالی و فاصله زمانی نسبت به سولفوسولفورون باعث بهبود کارایی سولفوسولفورون شد. حضور کاتیون های Na+، Ca++ و Fe+++ در حامل پاشش مقدار سولفوسولفورون لازم برای کاهش 90 درصدی وزن خشک یولاف وحشی زمستانه را به ترتیب از 80/9 به 60/27، 48/47 و 32/50 گرم در هکتار افزایش داد. بین شدت ناسازگاری کاتیون های Ca++ و Fe+++ اختلاف معنی داری مشاهده نشد. افزودن هر دو ماده افزودنی نیم ساعت بعد از افزودن سولفوسولفورون به آب مقطر حاوی کاتیون ها هیچ تاثیری در رفع اثر ناسازگار کاتیون ها بر کارایی سولفوسولفورون نداشت. برعکس، افزودن سولفوسولفورون نیم ساعت بعد از افزودن مواد افزودنی به آب مقطر حاوی کاتیون ها بهترین کارایی سولفوسولفورون را رقم زد. بنابراین، موضوع توالی صحیح افزودن ماده افزودنی و علف کش به آب سخت حایز اهمیت است. عدم اطلاع از این موضوع، نه تنها سبب عدم کنترل علف هرز بلکه هزینه های اضافی به کشاورز تحمیل خواهد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
373 تا 383
لینک کوتاه:
magiran.com/p2209129 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!